Svar: Nattesøvn - 13 mdr.
12. maj 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Banditternes mor
Det er godt at I er ved at få lidt mere styr på maden og madindtaget, det er naturligvis vigtigt at jeres dreng ikke vågner om natten fordi han er sulten.
Du skriver at han nogle nætter kan være vågen i op til 2 timer. Hvad laver han der? Vågner han og græder, vil han lege, vil han sove hos jer, virker han til at have ondt, virker han udhvilet eller hvad sker der i de to timer? Det er længe at være vågen midt om natten og jeg kan ikke lade være med at tænke på om det har sammehæng med måden han sover på om dagen ...
Det lyder dog som om at han sover fint og alderssvarende, han får lidt nu en lur dagligt og sover ofte 2-2½ time - jeg går ud fra at han sover ca ml 12-14 og det er passende for hans alder. Det lyder altså ikke som om at han sover for meget og at han af den grund vågner. Hvis han sover på dette tidspunkt, så sover han heller ikke for sent på dagen og så er det heller ikke der årsagen skal findes ...
Næste overvejelse går så på hans sygdomsperiode og naturlige opvågninger fordi han har haft ondt. Den erfaring kan sidde længe i kroppen, så selvom han har det godt nu og ikke har grund til at vågne, så kan kroppen ligesom huske det og vil fortsat vågne op og kræve at komme ind til jer, hvis det er sådan rutinen har været. Det tager således tid at skabe nye rutiner, nye vaner, det kræver lidt tålmodighed :o)
Flasken kan også spille ind, især hvis han er afhængig af flasken for at kunne sove. Så vil han naturligt vågne op om natten og søge efter flasken og vil først falde i søvn, hvis han tilbydes den igen - med mindre han så tilsidst falder om af udmattelse ... Det kan således godt overvejes om I skal til at fjerne flasken helt og i stedet erstatte med en godnatgrød og en kop varm mælk i køkkenet inden sengetid og derefter så puttes i seng med en godnathistorie og kærtegn. I forhold til hans alder kan det være fint at stoppe med flasken nu, så hvorfor ikke forsøge om det gør en ændring hos jer :o)
I forhold til problemer med at synke, så er spørgsmålet naturligvis om han har problemer med hævede mandler eller polypper og det er der årsagen skal findes. Snorker han meget når han sover? Nogle børn har faktisk en meget urolig søvn, fordi de har så hævede mandler og polypper at de har svært ved at trække vejret sufficient om natten når de sover. De snorker ofte meget og man vil, hvis det er meget slemt, kunne høre at de nogle gange har stop i deres vejrtrækning - man kalder det for søvnapnøe. Jeg nævner det fordi jeg tænker at der måske er en sammenhæng mellem jeres drengs urolige søvn og hans problemer med at synke mad ... Prøv at tale med en øre-næse-halslæge om det.
Læg ham evt. med hovedet let eleveret, når han skal sove. Kom en pude ind under madrassen, så hovedet (altså hele madrassen) ligger lidt højere end resten af kroppen, det kan nogle gange hjælpe på vejrtrækningen og give lidt roligere søvn.
Hvis han får maden galt i halsen, så vil han normalt selv kunne hoste det op, det er meget sjældent at man behøver gøre noget. Det kan være fint nok at vende ham på hovedet, sætter maden sig dog rigtigt fast, så skal man jo igang med førstehjælp og det er en helt anden snak.
I kan søge på "førstehjælp" her på siden og via tidligere svar læse, hvordan man gør dette.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske