Brev:
Nattesøvn - 13 mdr.
12. maj 2009
Alder:
13 mdr.
Nattesøvn - 13 mdr.
Kære Helen
Vores dreng på 13 mdr sover stadig meget dårligt om natten og vi ved ikke rigtigt hvad vi skal gøre ved det. Jeg håber du kan give nogle gode råd vi ikke allerede har prøvet.
Han har været on off syg hele vinteren pga 5 X maveinfektions baktusser fra vuggestuen, en gang øre hals halløj m pennicilin og nogle tænder der sku frem. Han har haft meget besvær med at spise alderssvarende, men er nu oppe og køre med masser af mad og for det meste det samme som os andre. Han har taget godt på og har næsten deller som vi er meget stolte af. Han har med andre ord været lidt af et skravl men har det nu rigtigt godt, blandt andet takket været en masse ekstra fedtstof og sødmælk. Han går og er meget livlig og for det meste glad. (har for resten fået ham tjekket for mælke og gluten allergi og der var ikke noget)
En kort overgang så det ud til at han begyndte at sove næsten igennem om natten og han er nu rykket uden problemer ind på sin brors værelse. Det hjalp også da vi droppede flaskerne om natten og at vi forsøgte at putte uden nus og anden berøring som vi ellers pga sygdom, var røget ind i en lovlig dårlig dårlig vane med at nusse / synge ham i søvn. (storebror har altid kunne falde i søvn alene efter putning, men her med lillebror skal vi lige stå ved sengen…)
Han piver ofte et par gange om aftenen og skal vendes / ha sutten, og nu er han så begyndt at vågne ofte (igen) om natten, hvor han er helt vågen i op til 2 timer. Det ser ikke ud til at virke om vi giver en masse ekstra mad. Vi forsøger at give lidt brød og frugt efter vuggestue ved 16.30 tiden, så igen aftensmad kl 17.30-18 tiden og en lille skål grød kl 19.30 og putning m flaske kl 20.
De siger at han er meget pylret for tiden i vuggestuen, men det er nok også fordi han er træt. Han vågner ved 5-6 tiden og sover en lur på 2-2½ timer og puttes 19.30-20. Han skal skifte vuggestue på mandag og her kan han godt få lov at få to lure. Måske det kan hjælpe på hans søvn? (storebror sover til kl 8 hvis han får lov).
Vi syns det er svært at finde ud af hvad vi kan gøre for ham. Han er et varmt barn tror jeg (han er meget tørstig) og det virker som om han har det varmt om natten og vi har prøvet med tynde tæpper og mindre tykke dyner etc. Men han bliver nemt forkølet så det er svært at regne ud hvad han har brug for.
Vil det hjælpe at droppe flasken? Han får kun den ene om aftenen. Mht mad er han stadig ikke helt alderssvarende og man skal lige holde øje med ham når han spiser. Han får let maden galt i halsen og skal indimellem stadig lige en tur på hovedet. Er det normalt? (skal man klappe ham på ryggen eller ryste ham lidt eller hvad?) Vi gir i hvert fald helst ikke mad når han er spændt fast.
Han er en dejlig dreng, men jeg er træt af at han ikke kan sove, og ked af at føle at jeg ikke kan hjælpe ham / regne ud hvad han har brug for. Jeg er også meget ked af at vi forældre er så påvirkede som vi er. Vi skiftes til at være meget modløse og kede af det og meget hurtige til at vrisse og skælde ud på vores utroligt dejlige store dreng som vi jo elsker over alt på jorden, men som jo også har sine perioder han skal igennem, med trods og piv og grænseprøvning. Vi forsøger at kompensere med leg og nus og lidt alene tid med den store. Og vi er gode til hurtigt at sige undskyld og tage en lille snak når det er os der har været urimelige.
På forhånd tak.
Banditternes mor.