Svar: Søskende holder hinanden vågne
12. maj 2009
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære Ivana
Tak for dit brev og dine meget gode overvejelser, du har ganske ret i at det er fornuftigt at se på hvordan børnene sover om dagen og hvad de spiser af mad.
Det er rigtigt at du bør holde indtaget af sukker nede, så de ikke blive speedet af meget sukker og derfor naturligt ikke kan sove. Men du kan derimod også prøve at sammensætte deres kost hensigtsmæssigt i forhold til at holde humøret stabilt og sikre gode søvnvaner.
En plan for dagen til begge børn kunne se således ud:
En plan for dagen til en dreng på 2 år ser f.eks. således ud:
Morgen: Vågner og starter dagen med en portion havregrød eller havregryn, letmælk af kop til Daniel, skummetmælk til Robyn.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, marmelade, banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Frokost: Rugbrød eller andet fiberholdigt brød med forskelligt pålæg, både fiskepålæg og kødpålæg. Rester fra aftensmaden, det kan være pasta, frikadeller, grøntsager - kartoffelbåde, gulerødder, agurk, rød peberfrugt eller lignende, der gives som tilbehør til brøddet. Vand af kop
Eftermiddag: En portion tykmælk, A38, cultura med lidt frugtmos, friske bær, rugbrødsdrys, müsli eller hvad I nu synes, banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost. Vand af kop
Sen eftermiddag: Imens du laver aftensmad, kan de tilbydes lidt forskelligt grønt, agurkestænger, rød peberfrugt, avokado eller lignende ligesom til frokost
Aften: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager.
Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert og letmælk/skummetmælk af kop.
Det er fint at Robyn ikke længere sover middagslur og det er fint at Daniels middagslur kortes ned, så han er bedre parat til at blive puttet om aftenen.
Som du kan se af denne plan indgår der fortsat rigtig mange måltider og meget 'rigtig' mad. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas. Du kan finde opskrift på havregrynsboller ved at søge her på siden :o)
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Når børn har tendens til at være pylrede, utilfredse, brokkende, ikke vil i seng, virker speede om aftenen osv. så er det ofte en god idé at prøve at gennemtænke, hvad barnet har indtaget af mad og drikke i løbet af dagen og se på om kosten kan sammensættes mere hensigtsmæssigt.
Derudover må man naturligvis også medtænke at børnene jo også prøver grænser og at I skal være konsekvente her. De kan fint blive puttet samtidig, hvis de gerne vil ligge og snakke lidt, så er det jo okay, så må de bare komme i seng lidt før, så de har mulighed for det.
Måske skulle I prøve at starte med at putte dem samtidig og lade dem snakke lidt sammen, falde lidt til ro på den måde. Når de så har fået lov til det, så sætter I jer ind og læser en godnathistorie. Det er her et krav at de bliver liggende i deres seng, de skal ligge ned for at få historie og du skal nok vise dem billederne osv. så de kan følge med.
I må altså gerne bruge lidt tid på dem, når de skal sove, men skal samtidig også vise lidt konsekvens - I er der, I læser den bog I har aftalt osv. og derefter skal de lægge sig til at sove.
Det er altså også et spørgsmål om at møde dem og anerkende deres lyst til at snakke sammen, være sammen og hygge sig når de er kommet i seng - og samtidig så også fortælle når grænsen er nået og det er sengetid - nu læser mor og så skal I lægge jer til at sove!
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske