Svar: Utrøstelig om natten - 3 år, 10 mdr.
12. maj 2009
Alder:
3 år, 10 mdr.
Hej med dig
Det er meget normalt og hører med til udviklingen at børn i 3-4 års alderen har lettere mareridt eller onde drømme. Et barn, der har mareridt, vil ofte vågne skrigende og grædende, kan måske fortælle noget om drømmen eller kan kun sige at det drømte noget slemt. Drømmene kan være en bearbejdning af noget barnet har hørt eller set,- f.eks. en uhyggelig historie eller film.
Det er derfor vigtigt at sørge for at barnet ikke hører alt for spændende historier eller ser noget voldsomt i fjernsynet. Hvis din søn er bange når han skal i seng, så kan du berolige ham med at der ikke er nogen farer inde i huset, at I er lige i nærheden og at der ikke kan komme nogen fremmede ind til jer, døren er låst, du passer på ham osv.
Når børn har mareridt bør man sidde hos den, kærtegne dem, stryge dem blidt på kinden og berolige dem og så går mareridtet ofte i sig selv igen.
Det sker dog også at børn kan vågne i rædsel, de sætter sig op, skriger, de er koldtsvedende, de kan slå ud foran sig, fjerne ting de ser (som naturligt ikke er der). De har ofte åbne øjne, men er ikke vågne - denne tilstand kalder man for natteskræk. Det forekommer under den dybe søvn og det er derfor at din søn ikke vågner. Han er ligesom i sin egen verden, han hører ikke hvad du siger, eller også bliver det du siger en del af hans drøm.
For forældre er natteskræk ofte skræmmende at se på, men der er som regel ikke noget i vejen med barnet, hverken fysisk eller psykisk. Af en eller anden grund er det ofte drenge over fire år, som har natteskræk og de vokser alle fra det.
En natlampe kan hjælpe, om ikke andet for at berolige forældrene. En natlampe kan nemlig også kaste skygger og derfor have den modsatte virkning på barnet, da børn jo har en livlig fantasi.
Det kan alligevel være en god idé at tænde lidt lys. Og så er det rigtig godt, at du prøver at være hos ham, ikke udspørge ham eller snakke for meget med ham, men bare være der, berolige så godt du kan og så vente på at anfaldet går over.
Nogle gange hjælper det hvis man kan få barnet til at drikke noget vand. Det at få vand, kan gøre det hele mere virkelig, altså ligesom hive barnet lidt tilbage til virkeligheden og derefter kan barnet så lægge sig til at sove roligt igen.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, du kan sandsynligvis finde bøger på biblioteket om natteskræk og også af den vej blive klogere på emnet ... :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske