Svar: Madplan til min datter - 6 mdr.
10. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Planen for dagen ser rigtig fin ud, det I skal igang med nu er lidt mere varieret grøntsagsmos og mere kogt kød og fisk i mosen. Derudover kan I give hende lidt blød frugt i hånden, som hun kan sutte på, det kan være f.eks. appelsinbåde, både af blommer, fersken, større stykker melon og lignende. Altså noget hun kan sidde med i hånde og sutte på - naturligvis altid under opsyn så hun ikke får det galt i halsen - men det ved jeg at I er opmærksomme på :o)
Hun kan også få f.eks. øllebrød og ristede rugbrødsbjælker, så hun stille og roligt vender sig til smagen af rugbrød. Du kan købe et helt mørkt rugbrød uden kerner, skære nogle stammer og riste dem i ovnen, det kan være dejligt for hende at sidde og gumle på en sådan, opbløde med spyt osv.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have rigtig meget behov for mælk, det er stadig mælken som er deres hovedindtag. Omkring 7 måneder kan man ofte skære indtaget lidt ned, hvor de fleste børn i 6 måneders alderen har behov for ca 6 flasker i døgnet, så begynder mange børn i 7 måneders alderen at kunne nøjes med 4 flasker i døgnet.
En plan for dagen til et 7 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Morgen 7.30: Havregrød, kan sandsynligvis få dette af dagplejer ellers kan I gøre som nu og give både mme og havregrød hjemme. Vand af kop.
Morgenlur som nu, hvis I har indtryk af at det er sådan hendes rytme er, så er det fint
Formiddag 10: lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Da det er givet flaske tidlig morgen, springes flasken om formiddagen ofte over.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og kan her tilbydes lidt rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Evt. flaske, nogle vælger at bibeholde denne, andre giver grød med frugtmos og frisk frugt i stedet.
Powernap springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad, det kan være lidt sovs på mosen, kartoffelbåde, kogte blomkålshoveder eller lignede at side og gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover til næste morgen tidlig uden mælk.
De fire/fem flasker i denne plan skal hun som udgangspunkt selv have lov til at regulere, hun vil sandsynligvis stadig nå op på ca 750ml mælk dagligt ved siden af skemaden. Når man i 8-9 måneders alderen skærer ned til ca 3 flasker dagligt, så indtager barnet forstat en del mælk ofte stadig 180-200 ml i hver flaske, altså ca 600ml mælk. Frem mod 12 måneders alderen er det vigtigt at barnet tilbydes min 400ml mme dagligt, for at være dækket ind med jern.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske