Svar: Tvillinger der græder meget / vil ikke sove i barnevogn
10. maj 2009
Alder:
2 mdr.
Kære tvillingeforældre
Tak for jeres brev, jeg kan godt høre at I har hænderne fulde, det lyder hårdt, når drengene mere eller mindre sover og spiser på skift og der stort set aldrig er nogle pauser, hvor man bare kan sætte sig ned og tænke bare en fornuftig tanke ...
Har I mulighed for at få hjælp i hjemmet? Det er dejligt at far har kunne tage ekstra barsel, men nu hvor han atter er tilbage på arbejde, så kunne det måske være relevant med en anden ekstra hånd i hverdagen. Har I talt med kommunen om hvad muligheder der er? Nogle kommuner yder ingen hjælp til tvillinge familier, men i andre kommuner kan man godt få hjælp. Det er værd at undersøge.
I kan naturligvis også overveje om I økonomisk har mulighed for at søge privat hjælp, det kunne være et par timer dagligt, at en person kom og gav en hånd med - enten med at give drengene mad, få dem skiftet, badet, puttet osv. men det kunne også være alle de andre ting der skal gøres - få handlet, ordnet vasketøj, gjort rent - alle de ting der naturligt stresser mor, når hun ikke kan gøre det, fordi hun er på drengene hele tiden. Jo mere ro i hverdagen hos forældrene, jo mere smitter det jo også af på børnene :o)
Du spørger om du aflæser dem forkert, det tror jeg umiddelbart ikke, for den ene dreng sover jo fint, når du putter ham, det er især tvilling B, som er svær og her har du jo forsøgt alt ...
Det er dog sådan at børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. Man taler om forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem:
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man dog også se lige der, hvor han er ved at vågne lidt op fra en lur). Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Mit råd til jer er altså at I prøver at lægge mærke til hvilken bevidsthedstilstand især tvilling B er i. Nogle gange prøver I måske at putte ham lidt for tidligt, måske prøver I at putte ham der hvor han egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt ... Modsat, så putter I ham måske også nogle gange for sent, han får lov til at kigge for meget og skal hjælpes til at koble fra overfor verden, så han kan sove.
At han græder meget kan skyldes at han er sulten og har brug for mere mad. Det kan skyldes at han er overtræt og har brug for mere søvn, det kan skyldes at han har brug for at blive taget op, holdt om, vugget, talt med osv. Prøv at se i min artikelsamling "Når det lille barn græder". Det kan også skyldes spændinger, kolik, smerter osv. Det er svært at sige herfra hvor jeg sidder.
Nogle børn har rigtig meget behov for fysisk kontakt og nærhed, de har behov for at blive vugget, holdt om, være i favn osv. når de skal sove og det er der forskel på ... Tvilling B lyder ganske rigtigt til at have behov for mere kontakt end tvilling A når han skal overgive sig til søvnen.
Her hjælper det ofte at svøbe barnet fordi skift fra favn til barnevogn så ikke virker så stort. Jeg vil derfor anbefale at du starter med at give dem mad, når de vågner af en lur, så de er mætte, glade og tilfredse. Herefter kan de så lege, pludre, bruge sig selv fysisk, kigge på rangler, på hinanden på dig. Så skal de skiftes og herefter svøbes og så kan du give dem en lille flaske mere. Lige i øjeblikket gør det ikke noget at måltidet på den måde deles lidt op i to, det er okay. Det handler om at få roen på dem, få dem til at sove.
De kan sandsynligvis godt være vågne i op til 2 timer inden de har behov for ny lur. Nogle gange skal de måske puttes meget hurtigt, andre gange kan de være vågne i lidt længere tid, men et par timer skal du ca. regne med. Hold dem svøbt når du giver dem flasken, så de derefter flyttes svøbt fra favn til lift.
Du kan også forsøge at tilbyde flaskerne til dem begge imens de ligger i barnevognen, så du ikke skal flytte dem og ikke skal afbryde deres putteritual ved at flytte dem fra favn til lift. Giver du dem flaskerne i vognen, så bør du elevere madrassen lidt i hovedenden, så de ikke ligger helt fladt, når de spiser, det er vigtigt så der ikke løber mælk tilbage i mellemøret.
Det lyder hos jer som om at du lige nu skal glemme alt om "rigtige" sovevaner, lære at falde i søvn uden afhængighed af flaske osv. Det er ikke nu I skal arbejde på disse ting. Lige nu skal du derimod prøve at udnytte at de netop får en flaske at falde i søvn på og gerne prøve at give dem flasken i vognen og evt. give dem flaske samtidig - hvis du kan det, så de på den måde også køres ind i en fast og nogenlunde ens rytme.
Du skal regne med at de har behov for at sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Sammenlagt vil de ofte sove ca 15 timer i døgnet - ofte fordelt med 5-6 timers lur i løbet af dagen og ca 9-10 timers lur om natten, naturligvis afbrudt af mælk.
Med hensyn til stimulation, så er det jo kortvarigt at børn i den alder kan stimulere sig selv, de har ofte brug for stillingsskift, det har brug for at blive båret rundt, få mulighed for at kigge på nye ting osv. og den nære kontakt, pludren til dem, smile osv. er vigtigt og tager meget tid.
Nogle familier har glæde af en bæresele, man kan godt få en bæresele til tvillinger. Andre har større glæde af en sansegynge, som er en stor rund gynge man hænger op 20 cm over gulvet. Her kan barnet/børnene så ligge og hver gang de spræller lidt med armene og benene, så gynges de lidt. Nogle børn nyder at ligge og kigge fra en sansegynge - nogle børn falder ligefrem i søvn på den ... den er lidt dyr, så man skal naturligvis overveje om det er noget der dur til ens familie :o)
At stå ude under et træ, lade drengene ligge og kigge op på bladende der bevæger sig i vinden osv. har ofte også en beroligende virkning, så prøv også at stille barnevognen under et træ, hvis du har mulighed for det, med kalechen nede, så de kan ligge og kigge ...
Jeg håber at ovenstående giver dig lidt mere at arbejde videre med, fortsat held og lykke med dem begge :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske