Svar: Mælk og amning
9. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Kære mor til 2
Det lyder ganske rigtigt som om at din datter er glad for mad med bid i og nu begynder at fravælge brystet. Det er naturligvis problematisk i forhold til hendes behov for mælk, men det er dog dejligt at hun er begyndt at spise ganske godt :o)
Det er dog ikke kun mælken der er vigtig, kalk har hun naturligvis brug for - men det handler også om at hun skal have væske nok. Så en ting er amning og behov for mælk, noget andet er indtag af væske - hvordan er hun til at drikke af en kop? Har du evt. prøvet med en tudkop eller en kildevandsflaske - sidstnævnte synes nogle børn vældig godt om.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for ca 4 amninger dagligt, i 8-9 måneders alderen nedsættes til 3 gange dagligt. Det vil normalt være sådan, at man giver mindre og mindre bryst om dagen og de 3 amninger som bliver tilbage ligger aften (inden putning), sen aften (omkring midnat) og tidlig morgen, inden I står op. Jeg synes derfor du skal arbejde på at få hende til at tage brystet i disse ydertidspunkter og om dagen kan brystet så være et tilbud, dier hun kun kortvarigt eller afviser hun fuldstændig, så må du give hende noget at drikke af en kop og det kan være vand, modermælkserstatning (det kan være koldt, hvis hun bedre kan lide det), sødmælk eller udmalket modermælk, hvis du orker det :o)
Du kan ikke tvinge din datter til brystet, du risikerer at hun så afviser fuldstændig. Du kan derimod nogle gange være heldig at hun tager imod f.eks. sen aften og tidlig morgen, fordi hun halvsover og spiser mere eller mindre i søvne. Det er godt for hende at få det ekstra og hun protesterer mindre fordi hun spiser i søvne. Så tage hende op inden du selv går i seng og prøv at få lidt i hende der og tag hende over i din seng tidlig morgen og am hende liggende i sengen.
Det er naturligvis vigtigt at hun fortsat få mælk på og i sin skemad, selv om mængden af skemad er begrænset, så må du fortsat energiberige det grød og mos hun får.
Du må også give hende mælk på frugtmosen (så det bliver som en gammeldags frugtgrød med mælk), du må give hende sovs til maden, så hun også får lidt mælk den vej, du må give hende ost, bruge smør på brøddet osv. Du kan naturligvis også overveje om du skal tilbyde hende en lille portion tykmælk eller lignende - men det er og bør være meget små mængder. Det er vigtigt at hun ikke får for meget komælk sålænge hun er under 9 måneder og det er vigtigt at hun fortsat få mme eller modermælk indtil hun er et år ...
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Grød af en eller anden slags, lavet med mælk og vælg den type grød hun helst spiser, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt, friske bær, evt. ½ bolle med lidt smør, ost. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas, giv hende også små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg som nu. Det er helt fint at hun får begge dele. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos med mælk på, eller en lille portion tykmælk med frugtmos i (men meget lidt), lidt grød, ½ bolle med smør og ost. Vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - fortsat både mos og mad i stykker og mad i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 24: Ammes mere eller mindre i søvne
Som du kan se indgår der her 4 amninger i døgnet, hvor de 3 ligger aften, sen aften og morgen. Du må forsøge at amme på disse tidspunkter for at se om din datter accepterer brystet her. Ellers må du forsøge at få ekstra mælk i hende via maden om dagen.
Jeg har i planen skrevet vand af kop til måltiderne, fordi jeg mener det er vigtigt at hun også får slukket tørsten i vand og væske er vigtigt, det handler ikke kun om at hun skal have mælk. Men du kan naturligvis også forsøge at få mere mælk i hende ved at give mme, sødmælk eller udmalket modermælk. Lige omkring sødmælk, så skal du ikke give for meget, - men lidt er okay, netop fordi hun jo har behov for kalken.
Hvis hun afviser brystet helt og ikke indtager mælk, så bliver du nød til at tale med lægen om hvad du så skal og få vurderet hvorvidt et dagligt tilskud af calcium er nødvendigt.
Calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk. Det er almindelig drikkemælk, surmælksprodukter, mælk som indgår i madlavningen osv. Hvis jeres således ikke får mælk, så bør I sandsynligvis tilbyde hende kalktilskud dagligt - tal med lægen om det.
du skal ikke fokusere så meget på mængden, det gør ikke spor, hvis hun kun spiser ½ dl. grød eller mos - lidt har også ret og tæller også med i det samlede indtag og så må hun gerne få kød, fisk, pasta, ris, sovs osv. som hun tilsyneladende holder af at få :o)
Med hensyn til motorik, så er det altid svært at vurdere børn og deres udvikling, når man ikke kan se dem. Det lyder dog som om at der sker en udvikling med jeres datter, hun lyder ikke til at være gået i stå, hun udvikler sig, men gør det i sit eget tempo og det er helt fint :o)
I må naturligvis gerne prøve at stimulere hende og motivere hende til at bruge sig selv mere fysisk. Det er her vigtigt at I hjælper hende med at blive bevæget, lægger legetøjet i en afstand, hvor hun er nød til at strække sig for at få fat i det osv. Men I bør også rent fysisk tumle med hende, vende hende på hovedet, svinge hende osv. Jo mere hun bliver bevæget, jo mere vil I stimulere hendes balance og jo bedre bliver hun motorisk.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske