Svar: Søvn og søvnbehov - 13 mdr.
7. maj 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Linda
Holdningerne til søvn er mange, faktisk tror jeg der er ligeså mange holdninger til dit spørgsmål som der er forældre, pædagoger, dagplejer, sundhedsplejersker, bedsteforældre, søvnforskere og lignende ...
Som udgangspunkt mener jeg at børn skal have lov til at sove, når de er trætte og viser behov for at sove. Som udgangspunkt vil børn også sove når de har behov for det og vil vågne, når de ikke behøver sove mere.
De fleste børn på 13 måneder har glæde af at få to lure dagligt, der sker rigtig meget med dem motorisk og mentalt og det afbræk som søvnen giver, hjælper dem med at kapere alle de indtryk de får. Derfor er jeg helt enig med dig i at 2 små lure dagligt i denne alder, for nogle børn er bedre end en lidt længere lur.
Jeg mener også at vi har et naturligt søvnbehov, det varierer ofte lidt fra person til person, men gennemsnitligt sover vi som voksne ca 7 timer i døgnet og et barn på 13 måneder vil ofte have behov for ca 13½ time i døgnet. At det er gennemsnitligt betyder at nogle børn har behov for lidt mere og andre børn har behov for lidt mindre, men samlet set er det ca. det børn i den alder sover.
Det betyder også at hvis barnet sover 3-4 timer om dagen, ja så vil nattesøvnen naturligt blive kortere - ofte vil barnet gå senere i seng eller barnet vil stå meget tidligt op, fordi barnet her er udhvilet, barnet har sovet det, som var behovet og kan derfor ikke sove mere. Det er helt fint, man må gerne putte sit barn sådan - barnet får sit søvnbehov dækket og man kan sagtens have en holdning om at barnet skal have lov til at styre disse ting.
At jeres dreng først er putteklar kl. 21, hvis han får lov til at sove længere om dagen lyder derfor helt naturligt og at han tydeligt har lettere ved at blive puttet kl. 20, når I har afkortet hans dagslur - er således også fint sammenhængende med ovenstående beskrevet.
Det man skal vurdere er naturligvis hvordan man som familie har det bedst og hvad der fungerer for barnet. Det handler jo ikke kun om at barnet skal have lov til at sove som det passer ind i barnets rytme, men handler i høj grad også om at barnets rytme skal passe ind i familiens rytme, men også i dagplejens eller institutionens rytme.
Derfor vil det normalt være uhensigtsmæssigt at barnet sover dagen væk og er vågen om aftenen. Barnet skal naturligvis sove om dagen, men skal også lege, være aktiv, være sammen med de andre børn, opleve, mærke verden og om aftenen skal barnet så sove, forældrene har brug for lidt tid til at være et par og barnet vi trives alle ofte bedst med at få vores nattesøvn :o)
Med den alder din dreng har og den udvikling han går igennem, så synes jeg ikke det er synd at vække ham efter 45 minutter formiddagslur og så i stedet putte ham til natten kl. 20. Det lyder fint og det lyder også som om at han trives med det, du fortæller ikke at jeres dreng oplever det som et problem, snarere at dagplejer synes det er synd eller forkert ...
Alternativet er at lade ham sove, det han behøver om dagen, men så putte ham senere og så stille og roligt håbe på at I ved at flytte luren om aftenen frem, så vil han naturligt af sig selv begynde at sove mindre om dagen, fordi natten bliver gjort langsomt længere ...
Jeg håber at mine tanker og forklaring hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske