Svar: Skriger højt
7. maj 2009
Alder:
21 mdr.
Kære Lene
Det er helt rigtigt som du skriver, at din datter har brug for at øve sin stemme - herunder også øve det høje C ... :o)
Det er derfor ofte en god idé at aflede hende, ved at få hende til at gøre noget, som også øver stemmen, men som er en lyd man hellere vil høre på. F.eks. "sikke du kan råbe højt, - kan du også hviske ...?". På den måde anerkender du hendes lyst til at bruge sin stemme, men prøver samtidig at motivere hende til at bruge den på en anden og mere holdbar måde i længden.
Og så kan man naturligvis også, som du selv er inde på, en gang imellem skrige med, så man fortæller at det er okay at prøve sin stemme af og leger med på den leg og gør det til noget sjov, men naturligvis også for at gøre barnet opmærksomt på hvor højt det egentlig kan være ... - og nogle gange kan man så skrige højt uden for, fordi det så virker mindre højt ...
Jeg håber du kan bruge disse tanker videre frem, fortsat held og lykke:o) Rotweiler behøver I trods alt nok ikke ... ;-)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske