Brev:
Skriger højt
7. maj 2009
Alder:
21 mdr.
Skriger højt
Kære Helen.
Vores datter på knap 2 år er begyndt at skrige det høje C. Ikke, når hun er ked af det eller sur, men i kådhed. Samtidig tager hendes sprog rigtig fart for tiden, så jeg tror, at hun leger med sin stemme. Og det er helt tydeligt, at hun får et adrenalin-kick ud af at gøre det - øjnene jubler.
Derfor har jeg det på den ene side også skidt med at sige nej, og har egentlig lyst til at skråle med af fuld hals og dele hendes begejstring. På den anden side er det lige til at få hovedpine af. - Katten bliver helt bims :-) Og selvfølgelig skal hun vide, at det må man ikke - for det må man jo heller ikke i vuggestuen, hvor der jo så kunne blive en gevaldig larm med 12 skrigende børn.
Men altså - hvordan er det lige man siger nej? Jeg bruger med succes den der med at lade ord følge handling - sige nej, forklare hvorfor og så fjerne hende fra det hun ikke må, sådan som du anbefaler.... Hun forstår godt - føler jeg - når jeg siger, at det gør ondt i ørerne, og "se mis, den kan ikke lide det". Men jeg kan jo ikke fjerne hendes fra hendes egen mund... Har du nogen gode råd?
Det er jo en lille bagatel, og ikke noget stort problem. Men det er jo kun starten på at sætte grænser - det har ikke rigtig været aktuelt før nu - så vi vil jo gerne godt fra start. Imorges var det hverken far eller mor, men kun kattens hvæsende reaktion, det fik hende til at stoppe. Og det går jo ikke, at vi bliver nødt til at få en rotweiler for at sætte grænser, når hun når puberteten ;-)
Mange hilsner,
Lene