Svar: Søvn, mad, gylp
29. april 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Anja
Din dreng har været igang med skemaden længe og har tilsyneladende en sund og god appetit - men også lidt problemer med refluks ..
Du kan på apoteket købe Enfamil AR. som er en specielerstatning lavet til børn med refluksproblemer. Erstatningen er normal konsistens i flasken, men tykner i maven og bliver således bedre liggende hvor den skal. Derudover hjælper det ofte på gylpen, når barnet begynder at få mere fast føde, så der er håb forude.
Når din dreng bliver 6 måneder, hvilket du skriver han bliver snart, så må han få rigtig mange forskellige fødevarer og det kunne godt lyde som om at du skal igang med mere mad. Både tykkere grød (som havregrød og flerkornsgrød) men også flere slags grøntsager, kød, fisk og mad i hånden.
Det er vigtigt at han bliver stimuleret både mentalt og fysisk i sine vågne perioder og det at sidde med mad i hånden, sutte på det, opbløde med spyt osv. kan være en god måde til stimulation. Det er også vigtigt at du tumler med ham, så han får brugt sig selv fysisk. Han må godt opleve en fysisk og mental træthed når han skal sove - du må godt forsøge at skabe fornemmelsen af "nu trænger jeg til at slå mave på sofaen", så han virkelig begynder at mærke, når han har brug for lur.
Hue behøver han ikke få på med det fine vejr vi har nu og med den alder han har. Så protesten mod den kan du fjerne ved at fjerne huen. Jakke eller trøje skal han naturligvis have på, prøv at gøre det så hurtigt som muligt, jo før det er overstået jo bedre.
Hvor stærk er han? Kan han sidde op i sin barnevogn? Hvis han kan, så start med at lade ham sidde, kigge på verden. Hvis du har ryglæn i barnevognen så lad ham ligge op af det og tril ham så en tur, hvor han mærker vinden i ansigtet, kigger på tingene omkring jer, hvor I snakker om dyrene, bilerne, lydende I møder på vejen og når han så viser sig parat til at sove, så putter du ham, lægger ham ned og triller hjem.
En plan for dagen til et 6 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos og tilbydes også frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 9.30-10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Tidspunktet afhænger af hvor lang formiddagsluren har været
Eftermiddag 16: Flaske og tilbydes igen lidt frugtmos og/eller frisk frugt som om formiddagen, vand af kop.
Powernapper evt. men den begynder også at kunne blive sprunget overnogle dage
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere jeres mad, det kan være lidt sovs, indmaden af en frikadelle der moses med i grøntsagerne osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 i sin egen seng, tidspunktet varierer lidt efter hvorvidt han har sovet powernap eftermiddag eller ej.
Sen aften 23-24: Flaske og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig. Sover i sin egen seng.
Det er vigtigt at mængden af skemad ikke er for stor, så der er plads til mælk efterfølgende og samtidig også for at han ikke proppes så meget at han gylper det hele op. Du må prøve at finde balancen ... jeg ved det er svært.
I stedet for at fiksere ham liggende, så tænker jeg at du måske skal prøve nu at lade ham sidde mere op, både når han spiser - hvor han skal sidde i sin høje stol - og når du triller ham i barnevognen. Det at sidde op vil for det første stimulere ham og hans lyst til at undersøge og opleve verden, men det vil også være gavnligt i forhold til hans refluks problemer :o)
Jeg håber at ovenstående tanker, plan og måske Enfamil erstatningen vil hjælpe jer ... Fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske