Brev:
Søvn, mad, gylp
29. april 2009
Alder:
5 mdr.
Søvn, mad, gylp
Hej Helen.
Tak for dit svar ang. hjælp til familier under fattigdomsgrænsen. Det er nogle input som jeg helt sikkert vil undersøge nærmere.
Men men, jeg har jo selv en lille prut på lige knap 6 måneder herhjemme, som i den grad giver hans mor og far grå hår i hovedet i denne tid. Vi er super frustrerede og det er som om at problemet bare bliver værre.
Jeg er netop kommet ind efter at have kæmpet med Oskar i en halv time, for at få ham til at sove sin middagslur. Det er desværre den samme sang - hver dag, begge to gange han skal sove i sin barnevogn.
Han begynder allerede at gå bananas når han skal have sin jakke og lille hue på, hvor han græder hjerteskærende. Og derefter kan vi kæmpe med et grædende og skrigende barn i noget som føles som en evighed.
Han virker altid som om han kører sig selv op til en overtræthed, der kommer lynhurtigt. Vi har prøvet at lægge ham ud i god tid, inden han bliver for træt, men også når han er rigtig træt. Lige meget hvad vi gør, så reagerer han meget voldsomt.
Og det er mærkeligt, for han har altid sovet godt om dagen, uden de store problemer. Han har skullet have sutten en enkelt gang eller to, og så har der været ro. Men de sidste halvanden måneds tid, har han altså forandret sig.
Han sover rimelig godt om natten - spiser en enkelt gang og får sutten et par gange i løbet af natten. Idag er han vågnet kl. ca. 06.30 og jeg lagde ham ud ved kl. 09.15 og kæmpede som sagt med ham indtil kl. lidt i ti.
Når han endelig sover, sover han godt - cirka 2½ time. Han bliver typisk lagt ud igen når han har været vågen i 2-3 timer. Nogle gange gaber han allerede efter at have været vågen i 1½ time, men da prøver jeg altså at trække ham lidt, da jeg synes at det er lige lovlig hurtig i hans alder at skulle puttes igen.
Hvor længe skal en lille på et halvt år være vågen ad gangen, og hvordan ville du foreslå at en dag skal forløbe med søvn og mad osv? Vi er efterhånden meget forvirrede og ved ikke længere om vi gør det rigtigt i løbet af dagen.
En anden ting er, at han stadig gylper utrolig meget i løbet af dagen. Han har fået risgrød og grøntsagsmos hver dag siden han var 4 måneder, men får flaske og vælling ved siden af.
Han har altid gylpet meget, men det bliver bare ved og ved- også flere timer efter han sidst har spist. Det er kommet så vidt nu, at han nærmest ikke bliver tumlet mere af frygt for opkast.
Efter han har spist skal han helst ligge på ryggen, fikseret af sin dyne i kravlegården, så han ikke bevæger sig for meget, da han ellers straks gylper.
Er det normalt, og kan man da slet ikke få noget i håndkøb som "kan lægge låg på" maden i hans mave??
På forhånd tak for hjælpen:O)
Anja