Svar: Dagplejestart og søvn
29. april 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Camilla
Min umiddelbare tanke er naturligvis at man ikke skal ændre på søvnvaner der fungerer. Men hvad betyder det at det fungerer? Det handler jo ikke kun om at hvert enkelt barn skal sove når det er træt og viser behov, det handler også om at få rytmen til at passe i den dagligdag de fleste af os har og i dagplejen er der legestue og andre ting som sker, hvor jeres dreng jo også skal være med ... Derfor kan man godt være nødt til at vække børn og forsøge at køre dem ind i en rytme, som passer ind i dagligdagen - men man skal naturligvis ikke gøre det, hvis tingene fungerer. Der er jo en grund til at barnet sover som det gør ...
Hvis jeres dreng trives med at sove 2 x 1½ time dagligt og der ikke er nogen egenlig grund til at vække ham, så lad ham sove.
De fleste børn vil naturligt ofte sove en kort formiddagslur, måske kun sove 45 minutter til en time og så sove en længere middagslur - og det er sandsynligvis den rytme dagplejer gerne vil have jeres søn følger, fordi alle børnene så sover samtidig.
Jeg er dog ret overbevist om at det ændrer sig stille og roligt af sig selv, i takt med at han bliver ældre og vender sig til at være i dagpleje. Lige nu er alt så nyt og han bruger naturligt rigtig mange ressourcer på denne nye verden og derfor bliver han også naturligt mere træt. Det er derfor meget normalt at børn i indkøringsperioden sover mere og også sover meget mere uroligt.
At I således oplever en stor ændring i hans søvn og søvnbehov tænker jeg at han lige nu har brug for søvnen til at bearbejde alle indtryk, mere end det handler om at han bliver vækket efter en time. Han falder simpelthen omkuld kl. 19 fordi dagen har krævet enormt meget af ham og nu kan han ikke holde til mere ...
Kan I ikke lave en aftale med dagplejer om at de dage, hvor de bare er hjemme og der ikke skal ske noget særligt, her lader hun ham sove 2 x 1½ time. De dage, hvor de skal i legestue og hvor hun skønner det er vigtigt at han er vågen og aktiv sammen med de andre, her vækker hun ham efter en time og putter ham så til middagslur samtidig med de andre børn.
Jeg synes godt man i denne periode må være lidt fleksibel, så han de dage hvor det passer naturligt får lov til at styre sin søvn selv og de dage, hvor det skønnes nødvendigt at vække ham, ja der vækker man ham.
Der er for mig at se tale om en overgangsperiode og han vil højst sandsynligt selv stille og roligt ændre søvnvaner. De fleste børn begynder jo også i 12-18 måneders alderen at kunne nøjes med kun en lur dagligt og vil således på et tidspunkt begynde helt at springe formiddagsluren over ...
Håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske