Brev:
Dagplejestart og søvn
29. april 2009
Alder:
12 mdr.
Dagplejestart og søvn
Hej Helen,
Jeg har brug for lidt hjælp ang. Alexanders start i dagpleje.
Det går super fint, han har været der i snart to uger og sover begge sine lure der og er næsten slet ikke ked af det.
Problemet ligger lidt i at dagplejemoren gerne vil have ændret lidt på hans soverytme. Da han var hos mig lå det meget fast at han sov en formiddagslur på 1½ time og en eftermiddagslur på 1½ og så passede det fint.
Hun vil dog gerne have afkortet den første og få ham til at sove længere om eftermiddagen. Som udgangspunkt ser jeg ikke noget problem i det, men efter at hun er begyndt at vække ham om morgenen efter en lille time har vi fået lidt problemer om natten. Han vågner tit og har meget afbrudt søvn. Jeg kan jo selvfølgelig ikke med sikkerhed sige at det er grunden til hans afbrudte søvn, men det opstod samtidig med at hun begyndte at pille ved hans søvn. Han sover ikke længere om eftermiddagen selvom hun tager ham op om formiddagen.
Hele starten i dagplejen og den afbrudte søvn gør at han bliver meget træt om aftenen om skal puttes tidligere hvilket harmonerer meget dårligt med at han skal holde hele natten uden mad.
Han er så træt om aftenen at jeg er nødt til at lægge ham kl. 19.00, der får han en flaske men eftersom det kun er lidt over en time siden at vi spiste aftensmad kan han ikke tage det store af den. Jeg har derfor været nødt til at tilbyde ham en flaske senere for at få ham til at sove lidt roligere.
Vi har fået tjekket ører så de er ikke skylden i hans afbrudte søvn.
Hvad tænker du om det Helen? Skal vi bede hende om at stoppe med at pille ved søvnene - og håbe at han med tiden selv regulerer det så han sover længere om eftermiddagen?
Hilsen
Camilla