Svar: Søvnproblemer og vurdering af måltider
28. april 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Nina
Børn der vågner op gentagende gange under søvn med skrig eller gråd kan meget vel have problemer med ørerne. Så det kan være fint at få Frederiks ører tjekket. I kan ringe direkte til en ørelæge, det kræver ikke henvisning.
Men ellers tænker jeg at Frederiks opvågninger et eller andet sted er meget naturlige for hans alder. Faktisk er det temmelig usædvanligt at børn i en alder af 5 måneder kan sove 12 timer uden hverken at have behov for mælk, hjælp til at skifte sovestilling eller andet. At I har to børn, gør naturligvis ikke tingene nemmere, for man kommer til at sammenligne de to - men det er faktisk ikke fair i jeres situation. For stort set ingen børn sover som jeres datter ...
Man kan også diskutere hvor hensigtsmæssigt det egentlig er at sove så mange timer uden at få mælk. Simpelthen fordi hun naturligt i takt med at hun skal indtage mere og mere skemad om dagen også er nødt til at drikke mælk aften og nat/tidlig morgen, for at holde sit mælkebehov dækket. Jo mere skemad, jo mindre plads til mælk og da mælkebehovet de næste måneder fortsat er stort, så er hun nødt til at få en vis mængde mælk på ydertidspunkterne ...
Jeres dreng drikker ikke sin flaske om formiddagen, men falder i søvn efter at have fået grød. Det er fint nok, men behovet for mælk er der stadig og han må indhente det forsømte sen aften i stedet. Jeg tænker derfor at I skal give jeres dreng en flaske mere og se om ikke det på sigt kan give jer mere ro.
En plan for dagen til børn på 5 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre.
Formiddag 9: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grød med frugtmos, varier mellem de forskellige typer af grød og frugt, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Flaske
Sover sin 3 lur/powernap
Aften 18: Grøntsagsmos af forskellige slags grøntsager, kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30. Tidspunktet varierer efter hvor lang powernappen eftermiddag er og hvor sent den ligger
Sen aften 23-24: Flaske, spises ofte mere eller mindre i søvne
Midt nat 03: Evt. flaske, de fleste børn er omkring 6 måneder inden denne kan springes over.
Jeg forestiller mig altså at I skal forsøge at give jeres dreng (og evt. også datter) en flaske sen aften inden I selv går i seng. Måske det passer med at han kan få den en af de gange, hvor han alligevel vågner op ... Herefter må I så vurdere om han kan sove til næste morgen tidlig uden yderligere flaske eller om han har behov for en ekstra midt nat. Det er som sagt helt relevant for deres alder, at få mælk på disse ydertidspunkter - netop for at give bedre plads til skemaden om dagen.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske