Brev:
Søvnproblemer og vurdering af måltider
28. april 2009
Alder:
5 mdr.
Søvnproblemer og vurdering af måltider
Hej Helen.
Vi har været så heldige at få de dejligste tvillinger i november 08.
Vi har dog - synes vi selv - problemer med vores søn og hans søvn. De er nu 5 1/2 måned og han har i hvert fald de sidste 2-3 måneder sovet meget uroligt. Vi har tidligere fået at vide, at det er fordi, deres søvn varierer meget og derfor let kan vågne, og at de vil vokse fra det. Vi synes dog, det har stået på i noget tid, så nu vil vi høre din mening.
De bliver begge lagt omkring kl 19, og det går som regel meget let. Det fleste aftener skriger han et par min. hvor han derefter falder til ro og sover. Nogen gange skal vi lige op og give sutten. Men som regel sover de begge efter max 15 min., så det er vi glade for.
Problemet er, at han ofte skriger i søvne omkring kl 21 og derefter oftest hveranden time. Han sover sjældent længere end 3 timer uden vi hører fra ham. Han vågner som sådan ikke, skal bare have sutten, og så sover han videre. Men det er lidt frustrerende, når det står på sådan resten af natten. Han får en flaske mellem kl 2-3 når sutten ikke helt er nok længere. Der drikker han ca. 180-200 ml mme. Og derefter sover han videre til ca. kl 06.30-07.
Måske er det normalt for alderen, men da hans søster sover 12 timer uden at vågne, er der lidt forskel på dem, og derfor undrer det os, at han ikke kan sove længere.
Jeg kunne også godt tænke mig at høre din vurdering til antallet af måltider. Frederik har aldrig været den, der har spist mest, og det har tit givet os lidt grå hår:-). Han vejede en del mindre end sin søster 2.140 mod 3.010 og vi har derfor haft en del fokus på ham. Han vejer i dag ca. 6,6 og er derfor heller ikke den største, men stadig fint med.
Vores dag ser således ud for dem begge:
07: Han drikker 100-180 ml mme, hende 210 ml.
9-9.45. Sover
ca. 11. Hirsegrød med frugt. (de spiser en pæn portion, hvor der også er en del mme i.) Hun får mme i flaske til at drikke ved siden af, han vil ikke have noget.
ca. 11.30: ca 2 timers middagslur.
kl 15. drikker de ca 200 ml mme.
Sover en halv time ved 17 tiden.
kl 18.30: Grød eller mos m. kartofler og grøntsager. Hun får lidt at drikke ved siden af, han er ikke interesseret.
kl 02 får han en flaske på ca. 200 ml.
Jeg tror ikke de får nok mme, men jeg har meget svært ved at få mere i dem især på Frederik. Er det for få måltider de får?
De trives ellers godt og har de færdigheder børn i den alder skal have og er altid meget glade.
Jeg håber du kan hjælpe med svar og gøre os lidt mere rolige omkring hans søvn. Vi har da også tænkt om han kan have problemer med ørerne, når han sover dårligt.
Mange hilsner
Nina