Svar: Bestik og tallerken
28. april 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Linda
I må meget gerne forsøge at opfordre jeres dreng til at komme maden på gaflen selv og derefter føre maden ind i munden. Det vil være helt fint at prøve dette, når man er 13 måneder gammel.
At spise med ske kræver lidt mere teknik og snilde. Barnet vil naturligt vende skeen på hovedet og maden ryge af, inden den føres til munden. De fleste børn er derfor omkring 16 måneder inden de mestrer dette og det lykkes uden at tabe maden - med gaffel gør det ikke noget, hvordan den vender, her bliver maden siddende, så det gør det lettere at lære at spise med gaffel :o)
Med hensyn til tallerken, så lyder det som om at jeres dreng lige nu har fundet ud af at det giver sjov lyd og han får måske også ekstra opmærksomhed, når han kaster med den og smider den på gulvet. Det larmer jo rigtigt ... :o) Jeg synes det her er helt fint at lære ham at sådan skal han ikke gøre.
I stedet må I anerkende hans behov for at lave larm og skabe lyde ved at give ham en tromme, et par grydelåg eller lignende at larme med - men tallerkenen skal stå på bordet. I må forsøge at holde fast ved tallerkenen og så motivere ham til det I gerne vil have ham til. Det er bedre at forsøge dette end at skælde ham for meget ud, det er begrænset, hvor meget han forstå med den alder han har.
Så prøv om I kan sige "ind i munden med maden skat, nej ikke på gulvet, ind i munden, mmm mam, smager godt.." eller lignende for at få ham til at spise mere end lege.
Hvis tallerkenen i øjeblikket gør det ekstra svært overhovedet at få spist, så kan man også en overgang fjerne den og i stedet servere f.eks. rugbrødshapsere på en voksdug, dækkeserviet eller lignende foran ham. Men grød, sovs og kartofler må naturligt ligge på tallerkenen og han skal selvfølgelig ligeså stille lære at maden skal i munden og ikke kastes med ... :o)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske