Svar: Renlighed, store natlige vandladninger
28. april 2009
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære K
Det er super flot at jeres dreng nu er renlig om dagen med både vandladning og afføring og det er helt normalt at man netop bliver renlig om dagen, før man bliver det om natten.
At jeres dreng tisser rigtig meget om natten, hænger sandsynligvis sammen med at han producerer mere urin om natten og at hans blære ikke kan rumme de større mængder. Det er noget han sandsynligvis modnes til, så tiden arbejder således for jer.
Det er fint at I følger ham på toilettet inden han puttes, men derudover synes jeg faktisk også at I skal følge ham på toilettet inden I selv går i seng. Da han selv giver udtryk for at være ked af nattisseriet og den våde seng, så vil han sandsynligvis acceptere fuldt ud, at I går ind tager ham op og følger ham på toilettet omkring midnat. Herefter vil han sandsynligvis bedre kunne holde sig til næste morgen tidlig.
Derudover vil det at blive vækket og komme ind i en rytme, hvor man vågner fordi man skal tisse, jo netop kunne hjælpe ham på sigt. Han vil således måske selv begynde at registrere at han skal tisse og derfor selv stå op og gå på toilettet eller sætte sig på potten som I stiller frem. Det kan dog godt være svært at finde en potte, når man skal gøre det mere eller mindre i søvne. Jeg tænker at I er nødt til at følge ham på toilettet, I kan ikke regne med at han selv kan finde ud af at stige ud at sengen og tisse, når han sover.
Der findes forskellige muligheder ang. bleer til større børn. Både Huggies, Libero og Pampers har bleer til større børn. Det hjælper nogle gange at købe et nummer større end man lige umiddelbart mener er nødvendigt, så du kan også forsøge dig med en lidt større størrelse.
Derudover kan man naturligvis købe bleer, som bruges af voksne eller handicappede unge - de laves af blandt andet Abena. Men jeg synes ikke det er løsningen hos jer - det lyder som om at I kan klare det ved at indlægge et ekstra toiletbesøg omkring midnat og så have en normal børneble på.
Det er selvfølgelig ikke rart, når der sker uheld i sengen, modsat er det heller ikke rart at få en stor ble på "så kan man tisse i den" - de fleste har det bedst, hvis de tages op og følges ud og tisser på toilettet ... :o)
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke med projektet :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske