Svar: Gråd ved spisning!
7. april 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Susanne
Tillykke med den lille pige:o)
For mange kvinder er det en stor sorg ikke at kunne amme og det tager rigtig lang tid at komme sig over dette. For nogen er det så svært at de melder sig ud af mødregrupper og lignende, fordi det simpelthen gør for ondt at se, andre kvinder ammer deres børn.
Det er dog meget normalt at amningen ikke altid lykkes og selvom det er hårdt, må du prøve at se på det positive. Der er jo også fordele ved at give flaske, du ved f.eks. hvor meget mælk din datter indtager, hvilket kan give en vis ro, din mand kan tage over en gang imellem, så hun er på den måde lidt mindre afhængig af kun dig - og det frigiver tid, som du kan bruge på storebror ... :o)
Den gode mor sidder ikke i brysterne, men i hjertet :o)
Det er naturligvis frustrerende, når din datter så ikke tager særlig godt imod flasken og spørgsmålet er hvad det skyldes. Du kan naturligvis forsøge med en anden type af flaske, du kunne f.eks. prøve Pigeon med elastisk sut/peristaltisk sut, jeg ved at den har hjulpet nogle familier og jeg vil tro at du kan få Pigeon, selvom du bor i udlandet. Du kan også lede efter andre mærker, men hvor sutten netop er elastisk, nogle beskriver også flaskesutter som forebygger kolik - det kunne også være en idé for jer.
Derudover tænker jeg at du skal forsøge at finde ud af om mælken skal løbe lidt hurtigere, om det simpelthen går lidt for langsomt eller om det i stedet netop går for hurtigt. Måden mælken løber til hende på kan også have betydning.
Derudover så lyder det som om at du måske skal forsøge med en anden mme. NAN 1 Pro gold er en udmærket erstatning, den er tilsat probiotica og det skulle jo netop være godt for din datters mave, men der er aldrig regler uden undtagelse og måske skulle du prøve med NAN H.A i stedet. I den er proteinerne delvist spaltet (hydrolyserede) og det betyder at mælken optages i maven på en anden måde. Det kunne være et forsøg værd.
Nogle børn protesterer også voldsomt mod flasken, når de ligger i arm. Du kan derfor prøve at sætte hende lidt mere op hos dig, når hun spiser, så hun ikke ligger for fladt. Du kan også prøve at give hende flasken, hvor hun ligger op at dine lår - altså stadig er hos dig, men uden at blive holdt i favn. Sæt dig med hende så hun ligger på dine lår (kan stadig godt støttes af din ene arm) og med benene ind mod din mave, så I har øjenkontakt, men uden at hun føler sig holdt fast. Hun kan jo sagtens få fysisk kontakt og blive holdt i favn når hun ikke spiser :o)
Og så er det naturligvis vigtigt at du sikrer dig, at hun har gang i maven. Hvis hun har problemer med forstoppelse, så vil hun naturligt protesterer når hun spiser, fordi det presse på og gør ondt, at få yderligere mælk ned i maven. Det er derfor meget vigtigt at du sikrer dig at hun har gang i maven og at der ikke sidder en prop og lukker for det hele. Det kan være nødvendigt at tilbyde børn der får flaske laktulose dagligt, for at holde gang i maven. Man kan også købe specielle erstatninger der skulle hjælpe på forstoppelse - her er NAN H.A. igen en mulighed.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske