Svar: Ændrede søvnvaner - 3 mdr.
7. april 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Anne
Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen ændrer søvnrytme således at de begynder at sove mere kortvarigt i løbet af dagen og ofte også er lidt mere vågne og aktive imellem deres lure. De begynder netop som du beskriver, i denne alder at følge meget mere bevidst med i verden, din dreng lægger nu mere og mere mærke til hvor han er, følger med øjnene, smiler, ler osv. og lysten til at opleve og mærke verden er stor.
Derfor er det ofte i denne alder nødvendigt at man på den ene side trækker tiden lidt og ikke putter barnet alt for tidligt, netop for at lade barnet opleve og bruge sig selv og anerkende lysten til dette og samtidig så også finde tidspunktet, hvor barnet skal have hjælp til at overgive sig til søvnen, skal hjælpes til at koble fra og finde roen.
Du skal regne med at han har behov for 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Sammenlagt vil han lure om dagen måske kun vare 5 timer og om natten vil han så sove ca 10 timer, naturligvis afbrudt af mælk.
En plan for dagen kan se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre
Formiddag: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sover sin 3. lur
Aften: Ammes efter behov og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Midt nat: Ammes
Når du putter din dreng i løbet af dagen, så prøv om du kan putte ham en lille smule senere end du gør lige nu, så du måske lige trækker tiden 20 minutter, hvor han i stedet får lov til at blive tumlet med, kigge på verden, pludre med dig osv. så du er sikker på at han er fyldt godt op med stimulation.
Læg ham i barnevognen som du plejer, det kender han og det gør ham tryg og rolig. Prøv om du kan nøjes med at vippe barnevognen og hele tiden stoppe lidt op. Hvis han begynder at græde, så vipper du igen, stopper og afventer om han atter græder, hvis han gør det så vipper du igen men stopper også igen netop for at lære ham at falde i søvn uden at blive vugget.
Hvis han efter en time vågner og her virker tydeligt træt og som en dreng der har behov for mere søvn, så er det fint at du vugger ham lidt igen for at få ham til at sove lidt længere. Men hvis han virker vågen og ikke til at have behov for mere søvn lige nu, så tag ham op. Det er helt okay med en times søvn, så sover han sandsynligvis en længere og mere sammenhængende lur næste gang. Sover han således kun en time om formiddagen, så fred være med det. Så tag ham op, aktiver ham og er det så nødvendigt for at han kan sove 2½-3 timer til middag, så må du som nu kører en lang tur med ham der.
Det er en periode hvor der sker rigtig meget, så det er okay, at du lige nu er nødt til at hjælpe ham med at overgive sig til søvnen.
Du skal naturligvis være opmærksom på at han får mad nok, mange børn vil i denne alder have behov for ekstra mælk, så prøv om du kan lægge ham lidt hyppigere til for at øge din mælkemængde. Netop fordi de er så opmærksomme på verden, så begynder de ofte at spise mere ukoncentreret ved brystet, de slipper, tager fat, slipper igen og kan meget hurtigt komme ind i en rytme, hvor de mere eller mindre slatspiser. Det er derfor vigtigt at du hjælper ham med at blive fyldt rigtig godt op og få spist effektivt og længe, samt lægger ham lidt hyppigere til, så han får mælk nok lige nu :o)
Som du kan se af planen er der indlagt 7 amninger, det vil være rigtig godt, hvis du kan nå op på det ... :o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske