Svar: Urolig nattesøvn, sulten om natten?
7. april 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Marie Louise
Tak for dit brev :o) Jeg kan godt forstå du søger en mere fast plan for dagen og jeg tror du har ret i at det vil hjælpe jer videre. Det lyder nemlig som om at din dreng spiser meget uregelmæssigt og også sover mere eller mindre uregelmæssigt i dagtimerne, hvorfor han naturligt søger mælk hyppigere om natten og også sover mere uroligt i nattetimerne ...
De fleste børn i din drengs alder, vil begynde at sove mere kortvarigt end de tidligere har gjort. Det er således ikke unormalt at barnet f.eks. kun sover 1½ time af gangen, nogle gange lidt kortere, andre gange lidt mere, men ofte vil de lange lure på 3-4 timer forsvinde.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan arbejde på en rytme, hvor din dreng sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Derudover tænker jeg at du godt må begynde med lidt skemad 2 gange dagligt, fordi det kan være med til at give lidt mere rytme. Det er dog meget lidt du skal give fordi han ikke er ældre end han er - giv ham kun ½ dl. grød og mos 2 gange dagligt og følg stadig efter med mælk, så han ikke får voldsomt ondt i maven.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng, nogle børn vi have behov for en lille amning igen inden I står op og dagen begynder
Formiddag 9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl. 13. Tidspunktet varierer efter hvor lang en middagslur han har sovet
Eftermiddag 16.30: Ammes/flaske
Sover sin 3 lur, som ofte er dagens korteste lur
Aften 18.30: Tilbydes lidt grød eller lidt grøntsagsmos, stadig kun få skefulde til ½ dl. for at maven kan følge med, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 20. Igen varierer tidspunktet efter hvor sent og hvor længe den 3 lur varer.
Sen aften 23.30: Ammes
Nat 03: Ammes. De fleste børn er i 6 måneders alderen inden de kan undvære mælk midt nat. Springer han den selv over er det naturligvis fint, han må gerne sove fra midnat til næste morgen tidlig, hvor du så ammer ham igen - hvis han kan. Du kan dog ikke forvente det :o)
Som du kan se indgår der rigtig mange måltider i løbet af dagen og jeg tror det er indtaget og rytmen om dagen du skal arbejde på. Det vil på sigt give jer mere rolige nætter.
Og så lyder det som om at du skal afvente med vælling. Giv ham i stedet allomin 2, som mætter lidt mere end allomin 1.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske