Svar: Plan for dagen og behov for amning
7. april 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det lyder rigtig godt, at din dreng nu spiser mere og mere skemad og er begyndt at sove igennem om natten. Det lyder også helt rigtigt, at amningerne stille og roligt skal skæres ned, og de fleste børn vil i 7 måneders alderen trives rigtig godt med ca 4 amninger dagligt. I begyndelsen vil han måske have behov for 5 og det er også okay, stille og roligt kan du så skære ned til 4 :o)
Det er normalt at bibeholde amningerne i ydertidspunkterne, således at amningerne tidlig morgen, aften og sen aften bibeholdes længst muligt. Det giver mulighed for fortsat at få dækket et stort mælkebehov, men giver samtidig plads til at indtage mere rigtig mad i løbet af dagen. Derfor er det amningerne i dagtimerne der forsvinder først og den første man fjerner er ofte amningen inden formiddagslur. Ved at fjerne denne så begynder man også stille og roligt, at lære barnet at sove uden at få bryst først.
Næste amning som fjernes er så amningen om eftermiddagen, hvor der i stedet kan erstattes med en lille portion flerkornsgrød, frugtmos eller lignende og gives vand af kop.
En plan for dagen i 7 måneders alderen ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag/morgen: Frugtmos (jerntilskud) og tilbydes også frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 9.30 uden at blive ammet
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop. Kan også begynde med små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, hvis du synes han virker parat - de fleste børn er dog omkring 8 måneder inden de mestrer at tygge rigtigt
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos og lidt frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får mere af jeres mad, det kan være ris med lidt sovs og knapt så mosede grøntsager - mad med lidt mere bid i og han kan få f.eks. kartoffelbåde, kogte blomkål og broccolihoveder eller lignende at gnaske i selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20 i sin egen seng
Sen aften 23-24: ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Sover i sin egen seng.
I 8-9 måneders alderen vil mange børn fint kunne nøjes med 3 amninger dagligt, men nogle har naturligt brug for lidt mere - netop for at få deres væskebehov dækket, som du også er inde på. Det er så vigtigt at man husker at give den rigtige mad først og også tilbyde vand af kop og først bagefter supplere med brystet. Det er vigtigt at mælken ikke fylder så meget, at det fjerner lysten til mere rigtig mad :o)
Væskebehovet er fortsat stort, de fleste børn vil have behov for 1000-1500 ml mælk/vand dagligt ... naturligvis afhængig af deres størrelse, energiforbrug osv.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske