Svar: Hvor meget MME skal barnet ca. have i døgnet?
7. april 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Annabella
Indtil børn bliver omkring 4 måneder lyder tommelfingerreglen at barnet skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Men nu hvor din datter er 4 måneder gammel og også er rigtig godt igang med skemad - og jo er en stor pige på næsten 7 kg, ja så skal hun naturligvis ikke have helt så meget. Du skal dog regne med at hun ligger på mellem 800-1000 ml i døgnet, ved siden af den skemad du får i hende.
Når man ammer så ved man jo aldrig præcist hvor meget barnet får og din datter får sandsynligvis mere end du lige umiddelbart tror. Hun spiser jo forholdsvist hyppigt hos dig og det lyder også som om at du har mælk til hende, at mælken flyder let til hende og hun virker tilfreds, når du har givet hende bryst ...
Du skriver at hun ved brystet har spist effektivt og med stor sugeevne og at hendes spisemåde ved flasken er noget anderledes og du føler ikke at hun spiser særlig meget. Jeg tænker her at du måske skulle prøve med en anden type flaskesut, evt. vælge en sut med lidt flere huller eller en sut beregnet til f.eks. vælling for at se om hun vil spise lidt mere hvis mælken flyder lettere til hende.
Det lyder også som om at hun om natten er meget interesseret i at spise og her accepterer flasken uden større problemer, det kan du udnytte og således give hende en flaske ekstra mere eller mindre i søvne ...
Måske skulle du også forsøge at ændre lidt på tiderne i løbet af dagen, altså prøve at finde lidt nye tidspunkter for mælk og grød, fordi det kunne få hende til at spise lidt mere. En plan lavet ud fra dine tidspunkter kunne så se således ud:
Tidlig morgen 06-06.30: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Grød med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 12.30
Eftermiddag 16: Flaske
Sover sin 3 lur
Aften 18: Grøntsagsmos, evt. lidt frugtmos til dessert som nu, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne.
Nat 03: Ammes evt. x 1 efter behov
Som du kan se så indgår der i denne plan 2 måltider skemad og 4 flasker + 2 amninger - det burde umiddelbart være nok til at dække hendes behov.
Du må også gå ud fra at så længe hun tage på og udvikler sig rigtig godt, - og det lyder det jo som om at hun gør, - ja så får hun hvad hun har behov for. Du må således tro på at hun har en naturlig evne til at regulere sit behov. Afviser hun flaskerne om dagen, så er det fint at du tilbyder hende brystet i stedet, så får hun jo din mælk og så er det hendes behov :o)
Håber ovenstående plan hjælper videre på vej og giver lidt ro, fortsat held og lykke og rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske