Svar: Fladt hoved - 3 mdr.
7. april 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Simone
Det er især de de første 3 måneder at barnets hoved tager facon efter hvordan barnet ligger og derfor er det også i disse måneder at man virkelig skal være opmærksom og også der man rigtigt kan gøre en forskel. Det er altså nu du virkelig skal gøre en indsats for at få det ændret :o)
Lejringsbetinget skævt kranie er karakteriseret ved en fladhed i den ene side af baghovedet og en let frembuling af panden i samme side. Derved kommer øret til at stritte lidt mere i den ene side end den anden. Der kompenseres som regel lidt for det under væksten, så det bliver mindre udtalt med tiden og som regel hjælper det også at barnet begynder at få lidt mere hår. Det er altså et kosmetisk problem, med derfor alligevel noget I bør gøre noget ved...
Den vigtigste forebyggelse af skævt kranie og fladhed af nakken er, at undgå at kraniet belastes ensidigt. Det lyder ud fra din beskrivelse som om at din dreng både er lidt flad på baghovedet og også lidt i siden og det er derfor rigtig vigtigt at I lægger ham så meget på maven som overhovedet muligt. Gør det til en vane at hver gang du lægger ham fra dig og han er vågen, så starter han med at ligge på maven, på den måde kan det alligevel blive til flere minutter om dagen.
Du bør også lægge ham på siden og det er fint at støtte ham med en lille pude i ryggen, så han ikke triller om på ryggen, hvor du jo helst ikke vil have han ligger. Du skal naturligvis lægge ham på den side, hvor han ikke er flad, så det ikke kommer yderligere tryk på den flade side.
Hold ham så vidt muligt væk fra skråstol, sækkestol og lignende, hvor han støtter sit hoved og sidder meget passivt. Det er på gulvet han så vidt muligt skal være og som sagt helst på maven eller på siden.
Derudover skal I sikre jeg at han ikke tillades at ligge med hovedet til den foretrukne side, når han skal sove. I er altså nødt til aktivt at gå ind og flytte på hans hoved, når han er faldet i søvn. I kan tage en strømpe og fylde den med grødris, så I får en lidt tyk, tung og stadig blød pose. Læg den ved hans ansigt, når han sover, så han ikke kan dreje hovedet til den side, hvor posen ligger. Hvis han er flad i højre side, skal posen lægges ved højre side, så han bliver tvunget til at ligge med hovedet til venstre.
Prøv at vende ham modsat i sengen, så han også på den måde måske får lyst til at kigge den modsatte vej. Vær hele tiden opmærksom på hvor han helst vil kigge hen læg ham så, så han "tvinges" til at dreje sit hoved i den ønskede retning. Hæng ting, uroer og lignende op ved puslebordet, som igen får ham til at kigge til den side, hvor du gerne vil have han ser hen.
Vær også opmærksom på hvordan I bærer ham. Når han ligger i favn, så får han også et tryk på hovedet. Sørg derfor for at bære ham både i venstre og højre arm og mest i den arm, hvor hans flade side kommer væk fra jer. Vær særlig opmærksom, når du giver flaske. Det er meget vigtigt at han ikke altid får flaske med højre hånd (ligger i din venstre arm), hvis han er skæv i højre side af hovedet ...
Hvis det er meget udtalt lejringsbetinget skævt kranie han har, så kan I drøfte det med lægen, som også kan vurdere om specialbehandling er nødvendigt. Hvis der er stramning af halsmuskulaturen, så vil det være nødvendigt med henvisning til fysioterapeut. Man kan nogle gange ordinere behandling med en ortoplastisk hjelm, men det er sjældent.
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke brug af puder eller
andre hjælpemidler, der sælges til forebyggelse og behandling af lejringsbetinget skævt kranie.
Sundhedsstyrelsen anbefaler også at børn sover på ryggen og så vidt muligt ikke på siden, som du også er inde på. Hvorvidt du vil følge denne anbefaling eller vælger at putte din dreng på siden og holde godt øje med ham er naturligvis op til dig :o)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o) Rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske