Svar: Udtrapning af mælk om natten
7. april 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at din datter indtager lidt for lidt mælk kl. 23, når du forsøger at få hende til at spise de 100ml og sådan er der nogle børn der har det. Det er super dejligt, hvis man kan fylde barnet godt op inden man selv går i seng for natten, men nogle gange virker den løsning bare ikke og så må man i stedet vente på at barnet melder sig selv.
Det betyder at du så tilgengæld måske nogle gange kan gå lidt tidligere i seng og så vil din datter vågne og have behov for en flaske kl. 01. Når hun vågner og efterspørger mælken er det sandsynligvis fordi hun er sulten, hvorfor hun så tager 200ml og herefter sover videre til næste morgen tidlig.
Det lyder altså hos jer som om at det er lidt for tidligt for din datter allerede at få mælk kl. 23 og at du skal lade hende vågne og give lyd selv og så give hende en god portion mælk der, hvor hun beder om det :o)
At sove igennem betyder at barnet sover 5-7 timer uden at få mælk og hos jer kunne det sagtens være at få flaske kl. 19.30, sove til kl. 01 og få en ny flaske og herefter sove til kl. 6 og få sidste flaske ...Hun kan altså godt være indrettet sådan at hun tager det længste søvnstræk mellem 19.30-01 og ikke fra midnat til næste morgen tidlig og så er det sådan det må være :o)
Derudover tænker jeg at det naturligvis er relevant at se på indtaget dagen igennem, hvis barnet ikke indtager mad og væske nok i dagtimerne vil det naturligt efterspørge det om natten. Derfor får du her en plan for, hvordan en dag kan se ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på - appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden at gnaske i, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, vand af kop og får igen en flaske
Powernappen begynder evt. at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af familiensmad, lidt tomatsovs eller lignende kommes på grøntsagsmosen, indmaden af en frikadelle, lidt laks eller hvad I nu får moses ned sammen med grøntsagerne. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30 i sin egen seng og har herefter efter sit længste søvnstræk
Tidlig nat 01: Vågner af sig selv og beder om flaske og sover så herefter videre i egen seng til næste morgen tidlig.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske