Svar: Søvn og sove igennem
6. april 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Noahs forældre
Det er helt naturligt, at børn i Noahs alder har behov for flaske om natten, de har behov for en flaske når de puttes, det har behov for en flaske omkring midnat og de har behov for en flaske igen tidlig morgen. Faktisk har nogle børn også stadig behov for en flaske midt om natten, de fleste børn er omkring 6 måneder inden de kan undvære denne ...
At Noah har formået at sove igennem og kun være vågen en gang i løbet af natten lyder dejligt og som noget I alle nød. Det kan jeg godt forstå - men det er altså mere end I kan forvente. Det er nemlig vigtigt at han netop indtager en del mælk i tidsrummet 20-06 fordi det levner bedre plads til maden om dagen. Derfor er det normalt også flasken inden putning, sen aften og tidlig morgen der forsvinder sidst og flaskerne om dagen der trappes ud først.
Så det lyder umiddelbart som om at Noah sover helt aldersmæssigt og spiser helt aldersmæssigt. Omkring 6 måneders alderen er det flasken midt nat som kan springes over og det lyder som om at I kan være heldige at det sker allerede nu ...
En alderssvarende dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen/Formiddag 8.30-9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske
Powernapper evt. ½ times tid
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23.30: Flaske og kan måske klare sig uden flaske til næste morgen tidlig.
At sove igennem svarer til at jeres dreng kan sove godt 5 timer i træk, få mælk og sove videre og det lyder som sagt, som om at jeres dreng følger dette :o)
Jeg håber derfor at ovenstående giver lidt idé om hvad I kan forvente, rigtig god påskeferie :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske