Svar: Mad ved dagplejen
6. april 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at du kan bruge mine svar :o)
Som jeg læser dit brev, så vil Olivia være 6-7 måneder når hun skal starte i dagpleje og en plan for dagen vil her kunne se således ud:
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i dagpleje, sover hun meget længe en dag, så lad hende sove og lad dagplejer give hende havregrød, når hun afleveres der. Det er meget normalt at børn får morgengrøden i dagplejen.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på selv, det kan være f.eks. appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur, denne flaske vil normalt kunne springes over i 7 måneders alderen.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes derudover lidt ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende i hånden. Mosen kan være hjemmelavet eller være mos fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13, tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun har sovet
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden som om formiddagen. Ammes, når I atter mødes, det er en dejligt måde at mødes på igen og det kan være bedre at dagplejer bare giver hende lidt frugt om eftermiddagen og du så ammer hende, når I ses - fremfor at fylde hende med en stor mængde grød. I må prøve jer frem :o)
Powernappen begynder at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes igen lidt ristede brødskorper, agurk, kogte blomkålshoveder, kartoffelbåde eller lignende at sidde med selv.
Ammes og puttes til natten ca 19.30, sover i sin egen seng
Sen aften 23.30: Ammes og sover uden mælk i egen seng til næste morgen tidlig, hvor hun kommer over til dig og bliver ammet.
Da Olivia spiser så godt allerede og mestrer teknikken fint, så lyder det som en god idé at give hende skemad 2 gange dagligt. Det vil således være rigtig godt, hvis du nu starter op med lidt grøntsagsmos om aftenen. Det er bedre at give hende 3/4 dl. 2 x dagligt og følge efter med mælk end at give hende 1 dl eller mere og hun så afviser mælken bagefter :o)
Håber ovenstående plan hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske