Svar: Søvn, søvn, søvn
6. april 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Louise
Det er meget svært at gennemskue, hvorfor jeres datter vågner om natten og så tydeligt søger sin flaske ... der kan naturligvis være flere grunde til dette, men en ting er sikkert - af en eller anden årsag har hun brug for den og får hun den, - ja så sover hun med det samme og lyder til at sove godt generelt.
Man kan derfor foranlediges til at tro at det handler om manglende indtag af mad og væske i løbet af dagen, men det skriver du at I er opmærksomme på. Man kan så tænke, at det handler om at hun om aftenen falder i søvn med sin flaske og derfor forbinder det at skulle sove med netop at få flaske, men som jeg læser dit brev, så får hun flasken før hun sover og lægger sig stille og roligt til at sove ...
Spørgsmålet er derfor om ikke det er en vane I stille og roligt skal have ændret på og jeg tænker at det må gøres langsomt og mere trinvist. Hun er jo tydeligt så afhængig af den at hun græder efter den i 2 timer eller mere, ja indtil hun får den eller simpelthen går omkuld af udmattelse og det er også synd.
Jeg vil derfor foreslå jer at bibeholde flasken om natten lidt endnu, men stille og roligt give hende mindre og mindre i den. Fjern kun 10ml af gangen, så hun ikke mærker forskellen så drastisk og når hun når ned på kun at få 50ml og kunne nøjes med dette, så skift over til en kop mælk i stedet for flaske. Herefter kan I så skifte over til at få en tår vand, hvis hun vågner om natten og er tørstig.
Jeg tænker at dette må være den mest omsorgsfulde måde at komme væk fra flasken om natten på hos jer. Stille og roligt vil flasken inden sengetid jo også skulle fjernes og erstattes med en kop. I kan derfor overveje om I næsten samtidig vil ændre på denne, så hun tilsidst helt må undvære sine flasker.
Jo ældre hun bliver jo mere bevidst bliver hun også og en aftenflaske kan fint erstattes med en kop mælk og en banan og en godnathistorie. Når flaskesutterne skal skiftes og det skal de jo automatisk på et tidspunkt fordi de bliver for gamle, så tag hende med i denne proces. Vis hende at sutterne er gamle, ødelagte, fedtede og lad hende være med til at smide dem ud. Og lad så være med at købe nye!
Når hun så beder om flasken om aftenen, så husk hende på at de er smidt ud, vis hende at flaskerne ikke dur, der er ingen sutter i dem, det er slut. Gestikuler med armene at det er slut, præcis som når tallerkenen er tom, når historien er læst færdig osv. tilbyd så alternativet - mælk af kop og godnathistorie. I takt med at det at få flaske forsvinder helt ud af hendes bevidsthed, så vil hun forhåbentlig også begynde at sove mere sammenhængende om natten.
Men lige nu lyder det altså som sagt som om at I skal arbejde på at skrue indtaget om natten stille og roligt ned og så begynde at fjerne flasken om aftenen, hvorefter begge flasker helt kan undværes.
Fortsat held og lykke, rigtig god påskeferie :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske