Svar: Grød og luft i maven
2. april 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Mie
Grøden og opstart på skemad kræver langsom tilvænning og hos nogle børn oplever man at det giver lidt ekstra maveuro i en periode. Det er jo egentlig logisk nok at det kræver tilvænning pludselig at få andet i mave- og tarm end bare mælk ...
Derfor er det rigtig godt, hvis du fortsat holder mængden af grød nede på ca ½ dl som nu og så følger efter med mælk, så hun fortsat får sin vanlige mælk i maven.
Derudover tænker jeg også at det er meget normalt at børn netop i 4 måneders alderen ændrer søvnvaner og begynder at sove kortere lure end man tidligere har oplevet. Barnet har fortsat behov for ca 3 lure dagligt, men sammenlagt sover barnet måske kun 5 timer dagligt og således ikke to meget lange lure + en powernap som tidligere.
Med den alder din datter har nu, så vil hun rigtig gerne opleve, hun har rigtig meget brug for stimulation, brug for at studere verden, omgivelserne, bruge sig selv både fysisk og mentalt og samtidig får hun også en begyndende bevidsthed om hvorvidt hun er ude, eller hjemme, i favn hos mor eller en fremmede osv. Det er altså en alder, hvor man på en gang skal finde balancen imellem at stimulere hende og lade hende udvikle sig og samtidig være der for hende, give hende masser af nærhed, tryghed osv.
Nogle gange kan man godt blive forvirret over hendes signaler, - er hun træt, skal hun puttes nu, fordi hun virker pylret og tryghedssøgende - men hvor hun måske nogle gange ikke er træt nok til at sove, men i stedet skal opleve, bruge sig selv, mærke verden. Andre gange virker hun 'speedet', der skal bare ske noget hele tiden og her kan man være nødt til at putte hende, hjælpe hende med at koble fra og få lukket af for omverdenen, hjælpe hende med at overgive sig til søvnen.
Prøv derfor om du nogle gange kan strække tiden lidt og ikke putte hende alt for tidligt og hold fast i at hun fortsat skal sove 3 lure dagligt, men at de ikke nødvendigvis behøver være helt så lange som du tidligere har oplevet.
Fortsat held og lykke og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske