Svar: Sidde selv - 7 mdr.
2. april 2009
Alder:
7 mdr.
Kære A/M
Din datter vil kunne sidde i høj stol, når hun skal spise og vil her være ganske let støttet af stolens sider og ryglæn. Hun behøver ikke ekstra støtte ud over dette.
På dit skød vil hun også kunne sidde, vil sidde med ryggen op mod din mave, men vil også kunne sidde mere frit på dit skød fordi hun bliver holdt let af dig, og kan støtte sig til dine arme og hænder, når hun har behov for det. At sidde mere eller mindre frit på dine lår kan være en god måde også at øve lidt balance på :o)
På gulvet vil hun sandsynligvis ikke kunne sidde frit og uden støtte endnu, de fleste børn er 8-9 måneder inden de mestrer dette. Hun må dog gerne sidde på gulvet, hvis hun f.eks. sidder imellem dine ben og med ryggen op mod dig og I så sidder og kigger i en bog eller leger med lidt legetøj sammen.
Sidde fuldstændig frit bør hun ikke gøre før hun er stærk nok i ryggen til det og du vil også kunne se, at når hun sidder, så bliver hun træt i ryggen, krummer ryggen og falder til siden, forover eller bagover. Derfor er det stadig kortvarigt, at hun skal sidde i f.eks. høj stol eller på gulvet. Så længe hun sider rank og tydeligt sidder godt, så er det i orden, men når man kan se at hun bliver træt i kroppen, så skal hun ned på gulvet og ligge på maven igen.
Det er i maveliggende stilling at hun lærer at krybe, kravle osv. og generelt ligger børn i dag alt for lidt på maven og de sidder alt for meget op. Ud over at sidde i høj stol, på skødet osv. som er naturligt i forhold til deres udvikling, så sidder børn jo ofte også i skråstol, autostol, bæreseler, sækkestole osv. og det er stadig meget vigtigt at hun kommer på gulvet hele tiden netop for at blive stærk motorisk.
Jeg har set børn der i en alder af 7 måneder kunne sidde flot og holde balancen fuldstændig uden støtte, jeg har set børn der kunne kravle, sætte sig og atter kravle videre i en alder af kun 6 måneder. Men de fleste børn er normalt noget ældre inden de mestrer disse ting.
Da jeg ikke kan se din datter, kan jeg naturligvis ikke vurdere, hvorvidt hun er meget stærk motorisk eller ej. Det må være en individuel vurdering hvor vidt hun kan sidde i længere tid uden støtte eller skal have mere tid til at lære det ...
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende og rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske