Svar: Arp i øjenbrynene
2. april 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Julie
Tillykke med din lille dreng og velkommen til :o)
Det lyder ganske rigtigt som arp din dreng har, netop fordi du beskriver det som fedtede gule skæl og fordi de sidder i panden og ned i øjenbrynene.
Locobase Repair er en fedtcreme som anbefales til børn med meget tør hun/børneeksem og den er så vidt jeg ved uden parabener, altså uden hormon forstyrrende stoffer. Man kan godt købe en speciel arp-creme, men den indeholder parabener og hvis Locobase Repair virker, så er det bestemt et forsøg værd.
Jeg synes derfor du skal give din sundhedsplejerskes råd en chance.
Det handler om at få opblødt de gule flager og det gøres bedst ved hjælp af en meget fed creme, olie eller vaseline og så simpelthen få nulret arpskallerne af. Man kan bruge en stofble, en skumgummivaskeklud og nogen bruger også en blød tandbørste (især til arp i hovedbunden). Det er derudover vigtigt at der kommer lidt luft til og det kan være en god idé at bade barnet enten med lidt badeolie eller med en mild pH venlig uparfumeret sæbe. Sidstnævnte er dog lidt svært med en lille baby, han skal jo helst ikke have sæbe i øjnene, så i jeres tilfælde vil lidt creme, som sagtens kan være locobase Repair, være en rigtig god løsning.
Med hensyn til rytme i hverdagen og soveritualer, så kan man ofte omkring 2 måneders alderen begynde at indføre lidt fast måde at putte barnet på. Det er helt simle ting, som du sandsynligvis allerede gør - skifte ble, skifte tøj, få mad, få en sut eller sutteklud, blive svøbt og blive puttet med kærtegn, beroligende lyde, blive vugget lidt osv.
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske