Svar: Piveri ...
2. april 2009
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære Jette
Tak for dit brev :o)
Det lyder umiddelbart som om at det har været og stadig er svært for Nana at blive storesøster og jeg tror et eller andet sted at det er rigtigt, når andre har sagt, at hun piver og søger jer så meget, for at få ekstra opmærksomhed.
Der er ingen tvivl om at det at få en lillesøster, er at få en rival. Hun skal hele tiden kæmpe om jeres opmærksomhed, hun føler det er en konkurrence og det kan være meget smerteligt for hende:
- Hun føler hun er tilsidesat - at I tre (mor, far, lillesøster) har noget som hun ikke er del af
- Hun føler at hun ikke længere er den foretrukne, hun kan måske godt mærke at I synes det er lettere at være sammen med lillesøster end det er at være sammen med hende.
- Hun føler sig sig usynlig, hun er nødt til at pive, skubbe til lillesøster, opføre sig irriterende for at blive set, for at blive lagt mærke til
- Hun føler at pladsen i jeres hjerter er for usikker, hun føler ikke at I elsker hende lige så højt som lillesøster eller hun er usikker på om I mon har kærlighed nok til jer begge
Alle disse følelser er faktisk normale, når man har flere børn sammen og det er meget vigtigt at man ikke undervurderer disse følelser. Det er meget vigtigt at Nana føler at I holder ligeså meget af hende, som I holder af lillesøster.
Børn kommer ikke i en alder af 3 år og siger "jeg tror I holder mere af lillesøster end I holder af mig". I stedet reagerer de ved at pive, virke nedtrykte, provokerende eller ved at slå eller skubbe til deres søskende. Og jeg læser jeres beskrivelse af Nana og måden hun skubber lillesøster ned af stolen, tager tingene ud af hånden på hende osv. samt hendes gentagende piveri (gøren sig selv mindre end hun er) som et udtryk for søskende jalousi.
Selvom Nana er en kvik pige og taler godt, så er hun naturligt i kraft af sin alder ikke i stand til at give udtryk for den smerte hun føler, den rivalisering hun føler i forhold til sin lillesøster. Det er heller ikke let at skulle sige det eller vise det - der er jo ikke acceptabelt at føle som hun gør.
Jeg tænker derfor at det er meget vigtigt at I giver Nana lov til at føle lillesøster er irriterende og det må I gerne sige højt. Det betyder naturligvis ikke at hun skal have lov til at slå hende eller være efter hende og her skal hun naturligvis stoppes og have at vide at det er forkert, men nogle gange kan I måske undgå at det sker, ved at give hende en måde at få jeres opmærksomhed på.
En tidligere kollega af mig, bruger blandt andet i sit arbejde med børn i sorg, børn der har mistet, en særlig sten. Det går ud på at finde en blød og dejlig sten, som er en "magisk sten". Når din datter bliver vred, ked af det, føler at hun har brug for at få mors opmærksomhed, når lillesøster fylder for meget og hun føler sig overset, så skal hun komme og lægge stenen i din lomme. Hun behøver ikke sige noget, bare lægge stenen i lommen og når hun gør det, så ved du at hun har brug for at blive krammet, brug for at blive set og du kan give hende masser af fysisk kontakt og nærhed som får hende til at slappe af og giver lidt ro. I skal så naturligvis huske at give hende stenen i hendes egen lomme hver dag, så hun altid har den hos sig og derved lettere husker at bruge den ...
Et simpelt redskab, som måske vil virke fordi det ikke kræver ord, men bare et meget konkret signal om at lige nu skal du se mig :o) Spørgsmålet er så om hun er gammel nok til at finde ud af det, men det er et forsøg værd :o)
Det vil også være rigtig godt, hvis I kunne arbejde på at styrke Nanas selvværd. Det er meget vigtigt at skelne imellem selvtillid og selvværd. Det er to vidt forskellige ting. Selvtillid handler om det vi kan, det vil sige det ting som vi er gode til, de ting vi præsterer. Hvis man er god til at spille bold, god til at tegne eller andet, så har man selvtillid på disse områder.
Selvværd handler om at man synes man selv har værdi. Det handler om hvem man er og hvordan man forholder sig til sig selv. Børn får højt selvværd af at blive set og anerkendt af deres forældre, af at føle de er værdifulde.
Selvværd og selvtillid er altså to forskellige ting og det er vigtigt at man er bevidst om at god selvtillid på forskellige områder ikke give et bedre selvværd. Det er derfor også vigtigt at forældre er bevidste om, at det at rose barnet kan give barnet masser af selvtillid, men at ros ikke behøver påvirke deres selvværd.
Jeres datter har brug for at vide at I elsker hende og ser hende som den hun er. Hun har behov for at føle sig set, at hun har en vigtig plads i familien, fordi hun er den hun er. Hun har brug for at I lytter til hende og prøver at forstå hende. Det at føle at man har værdi - "jeg har værdi fordi jeg er lige præcis mig" det er selvværd. Har man et højt selvværd, så ved man at man er god nok, selvom man har begået en fejl.
Jo mere jeres datter får følelsen af at hun, at lige netop hun er noget ganske særligt, jo mindre piveri og jo mindre slåskamp mellem pigerne vil I sandsynligvis opleve.
Med hensyn til Kaya, så er det fint at I sørger for at hun ikke sover dagen væk, så hun i stedet sover en længere lur om natten og kommer i seng i ordentlig tid. De fleste børn på 1½ år vil sove 1-2 timer om dagen og ca 11 timer om natten.
Børn i denne alder er ofte meget bevidste og spejler sig naturligt i deres søskende, de vil gerne det de ser de større søskende gør og kan. Derfor vil hun naturligt søge jer om natten, hvis også storesøster gør det ... Dertil kommer at børn i denne alder ofte i kraft af deres udvikling vil sove uroligt, drømme meget, have næsten mareridt lignende drømme. De kan vågne med skrig og være utroligt kede af det. Derfor vil børn naturligt i denne alder ofte søge deres forældre og have behov for fysisk ro og nærhed midt om natten.
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne lære begge pigerne at falde i søvn i deres egne senge, så de ved at der er der de skal sove. Hvis de så vågner om natten eller hen på morgenstunden og vil putte hos jer, så må det nok være sådan i en periode :o)
Det bliver rigtig dejligt, når jeres ombygning er færdig. Det bliver så godt for jer alle sammen :o)
Rigtig god påske, håber I her er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske