Svar: Vægt - 7 mdr.
1. april 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din datter og jeres forløb :o)
Du kan på medlemssiderne gå ind i 'Livets bog' og indtaste din datters vægt og længdemål fra fødsel og til nu. Så vil du får et overblik over hendes vækst og kan på hendes kurver se om hun vokser som hun skal. Det er her vigtigt at hun følger sin egen kurve, det gør ikke noget, hvis hun ligger på den underste kurve, - hun var jo lille allerede da hun blev født, men hun bør følge denne kurve. Hun bør ikke falde flere kurver yderligere ned.
Når man skal vurdere om børn trives, så skal man naturligvis også se på hvordan de udvikler sig. Man kan sagtens være fysisk lille, men i øvrigt udvikle sig fuldstændig alderssvarende og det lyder som om at jeres datter gør det. Det er dog rigtig godt at I bliver fulgt af børnelægen og at de har ordineret ekstra energiberigende mælk og I skal naturligvis følge det de siger.
Ud over de ordinerede 6 flasker dagligt, så skal jeres datter også have skemad og hun må også meget gerne begynde at få lidt mad i hånden som hun kan sutte på. Det er vigtigt at hun tilbydes alderssvarende mad ved siden af sine flasker, det behøver ikke være særlig meget, men lidt har også ret og det kan så være med til at give hende lidt ekstra næring, samtidig med at det jo motivere hende og får hende igang med maden. Hun kan jo ikke leve udelukkende af mælk de næste måneder, så det er fint at I er startet med små skeer frugtmos og grøntsagsmos. Rigtig godt, bliv ved med det - også selvom der måske kun glider ½ dl. eller mindre ned af gangen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød, vand af kop. Du kan lave grøden selv eller købe babygrød til børn.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden - det kan være appelsinbåde, blomme, fersken, melon eller lignende at sidde med selv og sutte på. Vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, du kan lave det selv eller købe det på glas, tilbydes brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden at sutte på, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden ligesom om formiddagen. Kan også få en lille smule grød med frugtmos i stedet, vand af kop. Suppleres med lidt flaske.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Det kan være ris med lidt sovs (bolle i karry), indmaden af en frikadelle, lidt farsbrød der moses ned i grøntsagerne, tomatsovs/kødsovs, kogte blomkål og broccoli, kartoffelbåde og lignende i hænderne at gnaske på selv imens der suppleres med mos. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat: Behøver ikke flaske i det tidsrum
Som I kan se er der 6 flasker i denne plan, normalt vil jeg sige at 4-5 flasker er nok i 7 måneders alderen og at barnet derfor kunne springe flaske om formiddagen og om eftermiddagen over. Men da I af lægen har fået at vide, at I skal give flaske 6 gange dagligt, så har jeg lagt dette ind i planen.
Derudover indgår så små mængder skemad, små hyppige måltider og I skal her huske på at det ikke behøver være særlig meget jeres datter skal spise. Det er fint, hvis hun kun spiser få skefulde lidt er bedre end ingenting og får hun f.eks. ½ dl. grød/mos 4 gange dagligt, så har hun alligevel pludselig fået 2 dl. mad ved siden af sin mælk og det vil hjælpe hende til at tage på.
Samtidig giver de små hyppige måltider hende et stabilt blodsukker og hun vil sandsynligvis elske at komme op at sidde i høj stol og få mere rigtig mad - fremfor at få så meget flaske som hun lige nu får. Der er jo en risiko for at hun pludselig afviser flasken, hvis hun presses til at tage den, så derfor er det også vigtigt at få hende igang med anden mad.
Det er også vigtigt for at forebygge kræsenhed og give sunde madvaner, at hun nu tilbydes større variation og mere smag. Det skal være spænde og gøres lækkert at spise :o)
Kød og fisk er vigtige ingredienser, ligesom de grovere grødtyper vil være god for hende at få. Hun har brug for især protein og fedt for at tage på. Protein findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter og derfor vil det være rigtig godt at I medtænker disse ting i hendes daglige indtag.
Rigtig gode fedstoffer får vi især fra fisk og hun kan derfor få fisk som I andre spiser eller du kan bruge fisk fra dåse. Hun kan få både rødspætter, torsk, laks, makrel, sild eller hvad I andre nu spiser eller har mulighed for at købe til hende. Derudover vil det som sagt være fint, hvis I laver lidt sovs og giver hende lidt af dette på grøntsagsmosen, ligesom I også stadig skal bruge lidt fedtstof i selve mosen og i grøden.
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske