Svar: Det evige søvn-problem
1. april 2009
Alder:
11 mdr.
Kære trætte forældre
Det lyder rigtig hårdt med en dreng der konsekvent vågner 30 minutter efter han er faldet i søvn og så kan være ked af det, vågne og urolig i op til 2 timer inden han så falder i søvn, for at sove uroligt det meste af natten ... jeg kan godt forstå I at I er trætte ...
Spørgsmålet er hvad der sker og der kan være flere muligheder hos jer.
For det første skal man altid se på hvor meget barnet sover i løbet af dagen og som det ser ud af jeres plan, så sover jeres dreng ofte 3-3½ times middagslur og forventes at sove 11½-12 timer om natten. Det er måske lidt i overkanten ...
Gennemsnitligt vil de fleste børn omkring 1 års alderen have behov for at sove ca 13½ time i døgnet og det betyder at de 2 timers vågentid jeres dreng har om aftenen faktisk kan skyldes at han ikke har behov for at sove mere. Hvis man lægger søvnen om dagen sammen med søvnen om natten og fjerner de 2 timers vågenperiode, så er hans søvnbehov faktisk dækket.
Det er fint, hvis han fortsat har behov for to lure dagligt, de fleste børn er mellem 12-18 måneder inden de kan nøjes med kun en lur. Men han bør ikke sove mere ned max 3 timer. Derudover skal I overveje, hvor tidligt/sent i putter ham, umiddelbart ville det måske være mere passende, hvis han først sov kl. 20 og ikke allerede kl. 19-19.30.
Han falder dog fint i søvn, når I putter ham, så han virker sandsynligvis træt, vil I bibeholde det tidlige puttetidspunkt, så skal dagsluren måske afkortes i stedet ...
En anden tanke og noget som naturligt spiller ind er sygdomsperiode og det at han har fået en erfaring med sig om at vågne efter ½ time, have afføring og få skiftet ble. I skal naturligvis forsøge at indpasse mad og give ham fødevarer osv. i løbet af dagen, så alle skiftninger så vidt muligt kommer til at ligge der, hvor man må forvente han er vågen. I skal måske derfor se på planen af dagen og indtag af mad.
En tredie ting er at han puttes med en flaske. Falder han i søvn med den og er afhængig af den for at kunne overgive sig til søvnen, så er det måske afhængigheden af den, der gør at han vågner op. Vi vågner alle 10, 15, 20 gange hver nat, skifter stilling, retter på puden, putter os lidt, trækker dynen op, sparker dynen af. Det gør jeres dreng også og hvis han har lært at falde i søvn med flasken, så vil han ikke kunne komme videre i søvnen, fordi han savner den og netop forbinder den med at skulle sove.
Det kan derfor være at I skulle overveje at ændre på putteritualet, så han f.eks. får flasken i stuen og først puttes i egen seng derefter. I stedet for flasken at putte med, så kunne han få en sutteklud, en bamse eller lignende, som kunne give ham ro, når han om aftenen og natten vågner op og har brug for noget rent fysisk for at falde i søvn.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur, sover 1 time
Frokost 11.30: Rugbrød med forskellige pålæg, kød, fisk, kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Vand af kop.
Middagslur, sover 1½ max 2 timer
Eftermiddag 15-15.30: ½ bolle med smør, ost, lidt tykmælk med frugtmos, müsli, rugbrødsdrys eller lignende. Frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Sødmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød, så han er godt mæt inden putning.
Flaske i stuen og puttes til natten 19.30-20
Jeg håber at lidt af ovenstående tanker vil hjælpe jer videre til en løsning og en mulig forklaring på hvad der måske sker hos jer.
Fortsat held og lykke og rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske