Brev:
Det evige søvn-problem
1. april 2009
Alder:
11 mdr.
Det evige søvn-problem
Hej Helen
Det et nu snart 4 mdr. siden vi skrev til dig sidst omkring de store problemer med at få vores nu knap 11 mdr. gamle søn i seng om aftenen. Det er som regel med skrigeri, og det kan desværre sagtens tage om imod 2 timer. Han er træt når han kommer i seng (nogle gange rigtig meget), men alligevel er det som om han nægter at overgive sig til søvnen og stædigt kæmper imod. Han kan køre sig selv helt op i et gear, hvor det kan føles umuligt at få ham ned igen.
Jeg synes, at det har været meget svært at få ham ind i en god dagsrytme, for det et meget forskelligt, hvordan han har villet sove i løbet af dagen. De fleste dage ser dog nogenlunde sådan ud:
Kl. 6 -7: Op og morgenmad (havregrød)
Kl. ca. 8.30 (max 2-2½ time efter han er stået op): formiddagslur i ca. 1½ time
Kl. 11-11.30: Frokost
Kl. 12-13: Puttes til eftermiddagslur og sover 1½-2 timer
Kl. 15: Eftermiddagsmad (øllebrød eller yoghurt samt frugt)
Kl. ca. 17.30 Aftensmad
Kl. 19-19.30 Puttes med en aftenflaske med NAN. Herefter falder han ofte i søvn og sover ca. 30 min hvorefter han er helt ulykkelig/rasende.
Vi har flere gange forsøgt, at få bugt med de kaotiske aftner, men han har haft nogle sygdomsperioder der har påvirket det en del bl.a. 7 uger med diarre og de almindelige vinter-bakterier. I en længere periode efter at hans diarre var ovre, skulle han af med aff. når han havde sovet den halve time om aftenen. Han var meget urolig, indtil han kom ned på gulvet og fik lavet, men resultat var typisk også at han så var rigtig vågen og slet ikke kunne falde i søvn igen før efter et par timer. Han har altså aldrig været rigtig god til at komme i seng om aftenen, og vi har forsøgt at lade ham være gal og så blive hos ham på værelset, men han slapper ikke af bare fordi vi er der.
Når han vågner byder vi ham vand, siger at det er sovetid og prøver at berolige ham ved at tage ham op kortvarigt eller vugge ham mens han ligger i sengen. Men han er uendelig stædig og har et voldsomt temperament, så det kan tage lang tid. Hvis han endelig falder til ro forholdsvis hurtigt, så vågner han ofte gentagne gange og så er det forfra. Det ender som regel med at have taget op imod 2 timer fra han vågner. Det er bestemt ikke blevet nemmere at berolige ham i sengen nu hvor han kravler, sætter og rejser sig op. Han suser rundt i sengen og vrider sig.
Han er bortset fra den problematiske putning en rigtig dejlig, glad og udadvendt dreng. Han spiser rigtig godt og er super nysgerrig. Som nævnt er han mægtig mobil og følger så vidt det er muligt i hælene på sin storesøster på 3½.
Kan du hjælpe os til hvordan vi kan gribe det an, for vi har lidt svært ved at få det hele til at hænge sammen, når han lægger beslag på en af os hele aftenen :)?
Et lille ekstra spørgsmål er: Han er meget udadvendt og vil rigtig gerne sin søster og andre børn, men jeg synes, at han har tendens til at komme imod dem med tænderne først. Det virker som om han gerne vil bide og hans søster er nærmest bange for ham når han kommer for tæt på. Vi siger selvfølgelig, at ’nej, man må ikke bide og trækker ham væk’, men jeg frygter at han en dag virkelig bider et andet barn. Især nu hvor han om 14 dage skal starte i dagpleje.
Han kan også finde på at bide os i skulderen og kinden, men det er ikke i forbindelse med at han er vred. Oftest er det når han er glad eller hvis man leger med ham eller hvis han ser noget nyt og spændende. Nogle gange virker det også lidt som om han vil kysse :). Jeg ved jo selv, hvordan man som forældre ikke bryder sig om et bide-barn, så jeg ville blive rigtig ked af, hvis han får gjort et andet barn fortræd på denne måde. Hvad kan vi gøre så han ikke ’hilser’ med sine seks tænder først??
Mange hilsner fra
Et par trætte forældre.