Svar: Spytter maden ud - 9 mdr.
1. april 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Maibrit
Børn undersøger flere ting når de spiser og det kræver stor teknik at finde ud af at tygge maden, kværne den tilstrækkeligt med gummer/tænder, få den blandet med spyt og føre den tilbage i svæget for endelig at tygge den. Det er en proces, som naturligt kræver tilvænning. Der er derfor noget mundmotorisk øvelse i den måde Valdemar spiser på i øjeblikket.
Samtidig med dette er din dreng nu i en alder, hvor han undersøger med munden, han undersøger derfor både hvordan maden føles og hvordan den smager, når han spiser, ligesom det bliver interessant at se hvordan den egentlig ser ud, når den er tygget igennem.
Og så undersøger han naturligvis også hvad det gør ved jer, når han tager maden ud af munden. Han er kvik og følger rigtig meget med i alt hvad der foregår omkring ham. Derfor ved han også og bliver mere og mere bevidst om, at han ved at gøre bestemte ting kan få en reaktion fra jer.
Det er derfor vigtigt at I naturligvis forsøger at lære ham at der er visse regler der skal følges og ikke begynder at grine af ham når han spiser på en måde I helst ikke ser. I skal ikke skælde ham ud, men derimod opfordre ham til det I gerne vil have ham til: "Ind i munden Valdemar, ikke ud med maden, ind i munden, mmm mam smager godt" så han bliver opmærksom på at maden skal ind i munden, maden skal spises og ikke leges med.
Det er ofte en periode, hvor det er spændende at undersøge maden og den derfor kommer ind og ud af munden af flere omgange, så det går over igen. Men I må stadig gerne motivere ham til det I ønsker, så han gør mere af dette og mindre af det I ikke så gerne ser :o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske