Brev:
Vi kan ikke styre hende
1. april 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Vi kan ikke styre hende
Kære Helen
Så må jeg melde mig under fanerne af frustrerede forældre igen, for vi har fået store problemer med at styre vores ellers søde og kærlige datter, der nu er 2,5 år.
De seneste to måneder, er hun begyndt at bide og slå både far og mor, helt uprovokeret. Til tider kan det være hvis hun bliver for kåd, og det kan jo ske ifm. vild leg, men oftest er det helt umotiveret, så vidt vi kan se. Hendes sprog er de sidste to-tre måneder eksploderet, så hun taler rigtigt fint nu, men jeg synes faktisk ikke at vi stiller større krav til hende nu, end tidligere, da hun ikke talte så godt. Jeg kan se af dine andre besvarelser at det at slå ofte hænger sammen med frustration over ikke at kunne udtrykke sig verbalt, men nu har hun jo sproget, tænker jeg...
Og et er at hun slår os, et andet er hvad vi gør ved det: Hun slår, og vi siger "nej, det må du ikke - man slår ikke andre, ligesom andre ikke må slå dig. Det gør ondt på mig og jeg bliver ked af det." Vi sætter hende fra os, og siger at vi ikke vil være sammen med hende, når hun slår. Så beder vi hende sætte sig ind f.eks. på sofaen, og sidde der, fordi hun har slået os. Og så sidder hun så der, og tudbrøler, men om det er fordi vi skælder hende ud, eller fordi vi siger at vi ikke vil være sammen med hende, ved jeg ikke.
Når hun kommer og siger undskyld, bærer vi ikke nag, men lige lidt hjælper det - en time senere, kan den være gal igen. Vi aner ikke hvad vi skal stille op, og et par måneder kommer der en lille ny, der jo nødigt skulle udsættes for den slags vold.
Har du nogen tips?
Bedste hilsner
Ingrids Mor