Svar: Får han for lidt mad?
1. april 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Lisa
Det lyder som om at du i øjeblikket skal følge din intuition. Du har en dreng der normalt har spist rigtig godt, han udvikler sig rigtig meget både mentalt og fysisk i øjeblikket, han sover rigtig godt om natten og så har han lige været syg - og er måske ikke helt rask endnu ...
Det lyder i hvert fald som om at han lige nu helst vil have mad, der glider mere eller mindre ned af sig selv, det er dejligt bekvemt bare at skulle synke det du giver ham med ske og det med at tygge og spise selv, det er ikke så interessant lige nu. Jeg tænker det handler om at han fortsat er lidt syg og lige skal have lidt tid.
Mange børn lukker munden for skeen i 8-10 måneders alderen, som et udtryk for at de vil selv. Det er en måde at vise selvstændighed på, vise af de er deres egne små personligheder, det er et lille menneske vi har med at gøre og vi kan ikke få dem til alt :o) Derfor hjælper det ofte her, at give barnet mad i hånden, som barnet selv kan sidde og gumle på, servere mere og mere mad i stykker som enten kan spises med fingrene eller med en gaffel og på den måde imødekomme barnets egen vilje og lyst til at udforske og lære.
Ved siden af må man så supplere med lidt mos og grød, så barnet får lidt ekstra indenbords, netop i denne alder hvor de jo også begynder at kravle, rejse sig ved tingene osv. skal deres energibehov naturligvis dækkes og så må man forsøge at spæde lidt til, hvor man kan.
Hos jer spiller sygdom en rolle og så skal du naturligvis lægge mærke til, hvornår han lukker munden fordi han vil selv. Prøv derfor at tilbyde ham mad i hånden, frugt, brød, kogte grøntsager, kogte pastaskruer og lignende som han kan sidde med selv og suppler så op med lidt grøntsagsmos eller grød (hjemmelavet eller købt, det betyder ikke så meget, bare han får lidt).
Du skal ikke spekulere så meget over mængderne, det gør ikke noget at han spiser 5 pastaskruer og ½ frikadelle, hvis du så supplerer med ½ dl. grød eller mos ved siden af. Det er helt okay, at han i en periode spiser på denne måde. Det er således fint at du starter med mad i stykker og supplere med lidt på ske efterfølgende:o)
Og lukker han så munden fuldstændig og ikke vil have mere, ja så må du tro på at han får hvad han har behov for, han trives jo, udvikler sig, sover godt om natten osv. Det vigtigste her er, at han får små hyppige måltider, så hvis han ikke spiser særlig meget til det ene måltid, så går der ikke sålænge før han tilbydes mad igen ...
Det kunne her være en god idé at være hjemme lidt et par dage, bare lige til han er ovenpå igen. Men når du er ude, så sørg også for at have noget med til ham, som han kan få at spise. Du kan købe grød på brik, som du kan give ham, men du kan også sagtens tage frugt med, som han kan sidde med i barnevognen, så han ikke helt skal undvære at få noget i 4 timer ... :o)
En dårlig mor lyder det dog ikke som om du er, tværtimod, så lad være med at sige sådan til dig selv :o)
Ha en rigtig god weekend og rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske