Brev:
Får han for lidt mad?
1. april 2009
Alder:
8 mdr.
Får han for lidt mad?
Hej Helen
Har fulgt med på sidelinien siden Benjamin blev født og har fået svar på de fleste af mine spørgsmål på den måde, hvilket jeg har været rigtig glad for.
Benjamin blev født d.18. juli og har i det store hele været en utrolig nem lille dreng. Har sovet igennem siden han var 4 måneder, dvs. bliver lagt i seng kl.20 og sover til kl.7. Jeg havde ikke mere mælk af betydning da han var 5 måneder og da han var 3 måneder begyndte han så småt at få mme.
Han er en glad og tillidsfuld lille gut der ikke har problemer med at være sammen med andre. Han er go til at lege for sig selv og vil virkelig frem i verden og er yderst tilfreds med at kunne møffe sig frem nu.
Hvad ang. mad har han bestemt ikke været kræsen og spist med stor tilfredsstillelse.
Men :o) nu er det lige som om der sker alt for meget, virker hurtig uinteresseret i maden og mere frustreret over han ikke selv kan putte det i munden. Da jeg ikke rigtig før har oplevet hysteriske anfald hvor der virkelig bliver grædt, ved jeg nærmest ikke hvad jeg skal stille op. Det er hovedsaglig det varme måltid om aften han nægter at spise. Men hvis jeg servere frugtmos er der ingen ballade hmm.
Det hele startede for 5 dage siden hvor han pludselig havde 39,8 i feber. Han var pylret og ville bare sove og hænge og var ikke rigtig sulten, ville kun ha noget der var koldt, hvilket jeg jo godt kan forstå. Jeg tænkte at det bare måtte være pga. feberen. Men han har så siden ikke villet ha sin varme aftensmad og er i det hele taget spiser han ikke særlig meget.
Jeg ved godt mange oplever sådanne perioder hvor de mister appetitten, og så længe han virker glad og er aktiv burde jeg ikke være bekymret. Jeg er nok bare bange for at komme ud på et skråplan ved til sidst at gi efter med frugtmos, for det kan han jo ikke leve af. Prøver han mig af eller er han for lille til den slags? Jeg synes jo ikke jeg kan lade ham gå sulten fra bordet – eller hvad? Han er 73 -74 cm lang og vejer 9 kg. Og har stadig ikke fået nogen tænder.
Vores dag ser nogenlunde således ud:
Vågner kl.7:00 - får flaske 200ml - sover videre til 8:30.
Morgenmad kl.9:30 - havregrød med æblemos- ca.2dl. men spiser ikke op
Formiddagslur kl.11:30 – sover ca. en halv til en time.
Frokost kl.12:30 – 13:00 – et halvt stykke rugbrød med leverpostej som han til sidst smider på gulvet og giver ham derefter ca.1dl yoghurt.
Eftermiddagslur kl. 14:30 – meget forskelligt hvor meget han sover men ca.1 time
Efter hans lur får han måske lidt frugt, en bolle eller frugtmos men må indrømme at det tit udebliver fordi vi ikke er hjemme og Benjamin virker mere optaget af hvad der sker omkring ham. Nogen gange falder han simpelthen i søvn igen hvis vi er på tur. Føler mig selvfølgelig som verdens dårligste mor når jeg kommer hjem og finder ud af at lillemand ikke har fået noget i 4 timer.
Aftensmad kl.17:30 – kartoffelmos med oksekød og grøntsager - spiser ca.1/2 dl. Til 1 dl. Hvorefter han bliver ked af det og lukker munden.
Flaske 200ml. kl.19:45 – bliver lagt i seng og han falder selv i søvn. Jeg er ikke inde hos ham før næste morgen ved 7 tiden nogen gange sover han til 8.
Kan jo godt læse mig frem til at det er lige i underkanten og har da også tænkt om jeg er for meget på farten med ham, om han stadig i bund og grund er lidt små syg eller om han bare har en periode som går over. Prøver at byde ham andre ting, prøver at gi ham noget han kan tygge i men det skal helst være noget der bare kan glide ned. Min intuition har hele tiden sagt mig at i og med Benjamin stort set er et stort smil, mosler i sofaen og undersøger alt, skal jeg ikke bekymre mig. Han skal nok sige til hvis han er sulten men nu er det altså lidt hårdt at se ham vokse uden at han tager på og at der bliver mindre og mindre afføring i bleen.
Tak for en fantastisk brevkasse. Håber du har et par guldkorn til mig og håber du har informationer nok.
Venlig hilsen Lisa