Svar: Risiko ved modermælkserstatning?
3. maj 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Mette
Du skriver at amningen går godt, så selv om din søn ikke er så gammel, så er der efter min mening ikke noget i vejen for at han får en flaske med erstatning en enkelt dag/aften.
Umiddelbart tror jeg ikke at hans mave vil reagere voldsomt. Der er altid en risiko for at barnet sluger lidt mere luft, når det spiser af flaske, og det kan naturligvis give lidt mavekneb. Derfor kan det være en god idé at holde lidt pauser undervejs i flaskegivningen, så han kan komme af med den bøvs som evt. sidder og klemmer.
Det vil naturligvis være godt, hvis du fortsat kan malke lidt ud af din egen mælk, også fordi at smagen af din mælk kender han og derfor vil han måske lettere tage flasken, da han jo ikke er vandt til dette. Når han så har fundet ud af teknikken på flaske, og måske er mere sulten så kan resten være erstatning.
Du skal vælge en erstatning af typerne 1, som kan gives fra fødslen. Hvis I har allergi og han dermed er i risiko for dette, så skal du give nutramigen eller profylac. Er han ikke i risiko for allergi, så kan du give en ganske almindelig erstatning.
I Danmark er alle erstatningspræparater i princippet lige gode og har gennemgået de samme lovmæssige krav. Vælg derfor det, som umiddelbart tiltaler dig mest.
Vær opmærksom på at du sandsynligvis bliver nødt til at malke lidt ud i løbet af de timer du er væk og ha´ så en rigtig god fest.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske