Svar: Hvad må der komme i flasken?
31. marts 2009
Alder:
19 mdr.
Kære Mie
Når man er 1½ år gammel, så kan man fint indtage sit behov for mælk og væske af en almindelig kop eller et glas. Du har fuldstændig ret i at forskellen mellem en tudkop med blød tud og en flaske ikke er særligt stor, men det er heller ikke et spørgsmål om at give barnet mælk af en af de to ting, snarere et spørgsmål om at drikke uden tud ... :o)
Tænderne er en meget god grund til at stoppe, der er sukker i mælk (laktose) og det lægger sig omkring tænderne og giver grobund for huller. Derfor anbefales det at små børn ikke længere får flaske, når de skal sove, når de er blevet et år.
Af samme grund er det vigtigt at børste tænderne om aftenen. Det er jo i løbet af dagen at barnet indtager mad og mælk, så især om aftenen er tænderne beskidte og skal børstes. Hvis man sørger for at gøre dette og ikke giver barnet mælk derefter, så vil tænderne være rene om morgenen, hvorfor tandbørstningen ikke behøver være helt så grundig der - hvis det er det man diskuterer - men tandbørstning 2 gange dagligt bør gøres. Det er vigtigt at passe på barnets tænder, det er trods alt vigtigt at de varer hele livet.
Så for at svare på dine spørgsmål:
Der skal ikke længere kommes noget i flasken. Den skal væk.
Flasken skal ikke erstattes med en tudkop, men i stedet erstattes med en kop eller et glas.
Det er korrekt at det vil være godt at give jeres datter et andet ritual, når hun skal sove. Det kan være at putte med en bamse, en sutteklud, læse en bog, synge en sang eller lignende.
Og tænderne SKAL børstes 2 gange dagligt.
At komme væk fra flasken handler også om at man begynder at se sit barn som den store pige hun er nu, og ikke holder hende i en babyrolle. Hun skal naturligt med den alder hun har begynde at vende sig mod verden, adskille sig fra sine forældre og det at få flaske hører til før man bliver 1 år. Det handler altså også om at give slip, stille nogle nye forventninger til hende, som er alderssvarende.
Når I er på tur, så tager I en flaske kildevand med i tasken og så kan hun enten drikke direkte af (fuldstændig som du selv gør) eller du kan tage en lille kop med, som hun kan drikke af.
- og selvom man bor i Spanien og det er varmere end i Danmark, så er vand den bedste tørstslukker. Når børn får mælk i flaske, så er der altid en risiko for at barnet får for meget mælk og det påvirker naturligt barnet indtag af andet og mere sufficient mad.
Så en masse grunde til at få stoppet flaske nu. Håber du her er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske