Svar: Vægttab efter graviditet og amning
31. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Kære A/M
Nu hvor din datter er 7 måneder gammel, så vil mængden af modermælk stille og roligt nedsættes og din datter får sit behov for næring stillet på mange måder. Jeg ser derfor ikke nogen problemer i at du følger WeightWatchers program, når der tages hensyn til at du netop fortsat ammer og du derfor får tildelt lidt ekstra point.
Det frarådes, at du som nybagt mor går på slankekure eller strenge diæter, da et for pludseligt, stort vægttab kan påvirke både mælkens mængde og kvalitet. De første måneder vil man normalt tabe sig lidt. De første kilo som følge af at barnet er komme ud, men ammedepoterne på hofterne forsvinder ofte også stille og roligt.
Nogle gange er det dog nødvendigt med en mere aktiv indsats og sålænge man sørger for at have et moderat vægttab - det vil sige 1-2 kg om måneden, så er det i orden. Du skal altså indstille dig på at gå stille og roligt til værks og ikke arbejde på at tabe et kg eller mere om ugen.
Motion er jo også vigtigt, så ud at gå raske ture eller løbe med barnevognen kan være en god idé, heldigvis går vi jo det gode vejr i møde nu :o) Nogle gange kan mælken ændre smag i forbindelse med at man begynder at dyrke motion og hvis din datter reagerer på dette, så må du naturligvis overveje at skære lidt ned for dit motionsnivau.
De 30 minutters motion dagligt som sundhedsstyrelsen anbefaler gælder også for ammende kvinder og det kan du sagtens følge. Den ændrende smag i mælken som kan opstå i forbindelse med motion sker som regel kun, hvis man dyrker motion på et niveau hvor man bliver udmattet - 'kæmper til sit yderste'. Dette kan øge mælkesyren til et niveau, hvor det giver smag til mælken.
Hvis man dyrker motion på et meget højt niveau og er afhængig af dette, så vil man ofte anbefale kvinden at malke ud før hun går i gang med den pågældende hårde træning. Barnet vil så kunne få den udmalkede mælk på flaske og i takt med at mors krop kommer sig efter træning, så vil mælkesyren i brystmælken falde og barnet vil atter tage imod mælken fra mors bryst.
Men som sagt vil helt almindelig motion normalt ikke påvirke din mælk og hvis du sørger for at spise sundt, masser af grøntsager, frugt, protein osv. så vil du godt kunne gå på en moderat kur - også når du ammer:o)
Rigtig meget held og lykke med det. Rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske