Svar: Mad igen igen - 7 mdr.
31. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Nusse
Det lyder umiddelbart som om at din datter skal have lidt tid til det med klumper og grovere grød og mos og det er helt okay. Mange børn lærer det bedst ved at få fin og blendet skemad og så får de mad i stykker ved siden af og lærer at tygge på den måde. Netop det at det med skeen skal bare synkes og det der kommer med fingrene eller med gaffel skal tygges, kan være vejen frem for nogen og det er måske sådan hos jer:o)
Det er helt okay at du køber grød og mos på glas og bruger dette til din datter. Det er dog en god idé at købe de produkter som er beregnet til børn på hendes alder. Frugtmosen er naturligvis til yngre børn, men grøntsagsmos på glas skal passe til børn på 6-8 måneder og det samme med de grødtyper du vælger.
Hvis hun er glad for pulver havregrød så brug den som basis og lad hende komme igang med grøden. Når det fungeer så bland stille og roligt lidt hjemmelavet havregrød i, så hun får mere af din egen grød og mindre af det købte. Det kan være en måde at gøre det på, vil hun slet ikke den hjemmelavede grød, så glem det i en periode, det vigtigste er trods alt at hun spiser og forbinder det at spise med noget rart :o)
Du skal ikke fokusere på meget på hvor store mængder hun spiser, snarere at hun får lidt og tit. Det er langt bedre med 1-3/4 dl. 4 gange dagligt end at hun spiser 1-2 dl. 2 gange dagligt. Og så er det fint at du forsøger med lidt frugt og friske bær i hånden. Det er fint at du hjælper hende med at smage på det og finde ud af hvad det er, derefter må hun så gerne prøve at sidde lidt med det i hånden selv ... Du er nødt til at prøve igen og igen og så satse på at lidt frugt og bær, de farvestålende fødevarer vil appellere lidt til at putte i munden :o)
Nu hvor hun er 7 måneder skal amningerne skæres lidt ned og planen ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme og også jordbær, hindbær eller lignende at sutte på. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas). Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkestave eller lignende at sutte på, opbløde med spyt, gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos (det må gerne være købegrød). Tilbydes igen lidt frugt som om formiddagen.
Ingen amning og ingen powernap.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt den mad I andre spiser - præcis som du også forsøger nu og hun kan om aftenen også suppleres med lidt mos fra glas, hvis du fornemmer at hun bedre kan lide dette. Tilbydes igen lidt brødskoper, agurkestænger og lignende i hånden at øve sig på. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se er der nu 4 amninger i planen og at holde mælkeindtaget lidt nede har naturligvis også noget at sige, i forhold til hendes lyst til at smage på anden mad.
Med hensyn til det motoriske, så må du hjælpe hende med at trille, bruge sig selv fysisk. Hun skal ligge på maven så meget som muligt for at få styrke i ryggen, læg hende foran et spejl, så hun kan ligge og kigge på sig selv. Det er super dog det du allerede gør med at trille hende hen over en bold, du må også meget gerne gynge hende - ikke en hoppegynge, men en babygynge hvor man gynger frem og tilbage - det kræver naturligvis at hun kan sidde i den :o) Derudover skal hun hoppe på dine lår, ride ranke, I skal danse sammen og hun skal svinges rundt - jo mere, jo bedre.
Du kan overveje om du skal gå til noget gymnastik med hende, måske tilbydes der noget i den lokale gymnastikforening, måske en lokal fysioterapeut eller ergoterapeut har kurser eller tilbud til forældre med små børn. Det er værd at undersøge. Du kan også købe en dvd, stimulastik hedder den, den kan give dig idéer til øvelser du kan lave :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske