Svar: 11 måneder og afbrudt søvn
3. maj 2004
Alder:
11 mdr.
Kære Puttepigens mor
Jeg tror du har ret i at din datter vågner meget, fordi hun har haft problemer med ørerne gennem længere tid. Først så vågnede hun fordi det gjorde ondt og da det er sket gentagne gange, så blev det naturligvis en 'vane' eller et behov for hende at vågne tit, også selv om hun har fået lagt dræn. Jeg vil derfor sige at der her er tale om en 'vanebetinget afbrudt søvn'.
Prøv derfor om du kan lave nogle nye puttevaner. Når hun vågner om dagen, så kan det være en løsning at gå med hende i barnevognen, så hun falder i søvn igen. Prøv i det hele taget ikke at reagere for meget, når hun vågner lidt op, men giv hende tid til måske at falde i søvn igen af sig selv. Det gælder både nat og dag.
Om natten kan det desuden være en god idé at du ikke tilbyder sutten for meget, eller trækker en stofble igennem sutten, så hun lærer at finde den selv, ellers opnår du bare at ligge med det ene ben ude af sengen og sutten i hånden natten lang og det kan du ikke holde til i længden. Træk derfor tiden lidt og forsøg ikke at reagere alt for hutigt, når hun begynder at sige noget.
Ved 3-4 tiden, hvor hun græder skal hun efter min mening fortsat have lov til at komme over i jeres seng. Hun græder fordi hun føler sig utryg og I viser at I har forstået hende ved at give plads til hende og lade hende finde ro hos jer.Det er ikke kun 'den nemme løsning' det er også den bedste, synes jeg.
De fleste børn har under et år fortsat behov for at sove både formiddag og eftermiddag. Lav en fast rytme for dagen, så du prøver at inføre at gøre de samme ting og hun sover på ca samme tidspunkt, med det samme ritual, hver dag. Genkendelighed giver tryghed og dermed forhåbentlig mere ro.
Håber lidt af ovenstående vil hjælpe jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske