Brev:
11 måneder og afbrudt søvn
3. maj 2004
Alder:
11 mdr.
11 måneder og afbrudt søvn
Hejsa
Først tak for en god og vigtig brevkasse.
Min datter på 11 måneder sov førhen godt (= lange stræk) både nat og dag. Fra ca 6 mdrs alderen ændrede dette sig. Måske i forbindelse med en del forkølelse/hoste/væske på ørerne og senere mellemørebetændelse. Hun fik dræn i begge ører 10 mdr. gammel. (Alligevel har hun haft 1 gang mellemørebetændelse siden).
Problemet er at nu powernapper hun om dagen, dvs typisk ½ - 1 time ad gangen. Og det lige meget om hun sover 1 eller to gange om dagen eller ude eller inde. Hun sover ikke længere af den grund. Om natten går det bedre. Hun bliver lagt ca 19.30 for her er hun træt og falder hurtigt i søvn. Så vågner hun 5-6 gange gennem sin nattesøvn og skal have sutten og/eller puttes.
Ved 3-4 tiden græder hun ret meget og kommer ind i vores seng.
Det er mærkeligt at hun gennem det sidste halve år vågner og ked af det midt på natten så vi vælger den nemme løsning.
Jeg vil lige sige at hun ellers er glad og nysgerrig pige. Men det er meget tydeligt at hun har brug for mere søvn i løbet af dagen, fx. virker hun træt og pivet når hun kun har sovet sammenlagt 1½ time på 13 timer.
Hvad kan vi gøre, jeg fornemmer at hun om dagen ofte ikke kommer i den dybe søvn før hun vågner igen?
Hilsen
Puttepigen´s mor