Svar: D-Vitamin og flaskebørn
31. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Rikke
Når man fremstiller modermælkserstatning, så homogeniseres og spraytørres mælken og herefter tilsættes der forskellige vitaminer og mineraler. Når man sammenligner sammensætningen af modermælkserstatning med brystmælk, så vil der ofte være et større indhold af forskellige næringsstoffer i modermælkserstatning. Dette gør man fordi modermælkserstatningen skal sikre forskellige børns behov og fordi optagelsen af nogle af disse næringsstoffer er mindre fra modermælkserstatningen end fra modermælken.
Modermælkserstatning indeholder derfor som du skriver både ekstra D-vitamin og jern og alligevel anbefales det at barnet får tilskud af D-vitamin fra 14 dage til 1 år. Ligesom Sundhedsstyrelsen også anbefaler jerntilskud fra 6 måneder til 1 år., hvis barnet ikke får mindst 400 ml modermælkserstatning dagligt. I den alder vil barnet også via kosten få lidt jern tilført.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Vitaminer er tilsat i en mængde, der tilgodeser raske spædbørns behov, hvis de udelukkende ernæres med modermælkserstatning. Sundhedsstyrelsen anbefaler,
at alle spædbørn fra 2-ugers-alderen dagligt får et vitamin D-tilskud på 10 μg, uanset hvilken mælketype, de får. Der er ingen risiko for overdosering med vitamin D, selvom barnet både får D-dråber og vitamin D fra modermælkserstatning".
Citat, anbefalinger for spædbarnets ernæring sst. 2005.
D-vitamin er nødvendigt for barnets knoglevækst idet det fremmer optagelsen af calcium i tarmen. D-vitaminmangel kan
medføre nedsat knoglemineralisering og kan give sygdommen Rakitis eller Engelsk syge. Vores vigtigste kilde til d-vitamin er sollys, men da små børn ikke må opholde sig i direkte sol, så er det nødvendigt med et tilskud af d-vitamin.
Jeg håber ovenstående er forklaring nok på dit spørgsmål:o)
Rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske