Svar: Ofte grædende baby
31. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev:o) Når jeg læser din beskrivelse af din lille dreng, så tænker jeg at der sandsynligvis har været flere ting, der har gjort at han har været lidt ked af det her de første måneder. Du fortæller at han har haft og stadig har lidt svært ved at fordøje sin modermælkserstatning, hvilket har givet lidt maveproblemer (luft) som nu bliver behandlet med både Movicol og Mylicon. Du fortæller også at han har haft spændinger i nakken, at I har behandlet dette med kiropraktor og det har også hjulpet.
Du putter ham, aflæser hans signaler, passer ham rigtig godt og hvorfor græder han så stadig hver aften ..? Jeg kan godt forstå du bliver frustreret. Det lyder som om at det hovedsageligt er om aftenen, at I oplever problemer med gråd. I løbet af dagen er jeres dreng glad, tilfreds, spiser, sover, pludrer, klukker af latter - men om aftenen bliver han ked af det. Forklaringen lyder til hidtil at have handlet om overstimulering og brug for hjælp til at koble fra, derfor forsøger du nu at skærme ham osv. - og det hjælper ikke ...
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev, er at jeres dreng sover rigtig meget i løbet af dagen, han sover meget lange lure og starter allerede med at sove 3-4 timer fra morgenstuden omkring kl. 7.30-8. Om eftermiddagen sover han igen en lang lur og det lyder lidt som om at jeres problem ligger i rytmen, altså at han måske skulle prøve at sove lidt senere hele dagen igennem for netop ikke at blive så overkørt om aftenen.
Gennemsnitligt vil de fleste børn i 3 måneders alderen ikke sove mere end 5-6 timer i løbet af en dag og nattesøvnen vil vare ca 10 timer, sammenlagt ligger søvnbehovet på ca 15 timer i døgnet. Dagssøvnen vil ofte være fordelt over 3 lure og hvor jeres dreng sover 2 lange lure og en powernap på armen, så skulle I måske prøve at arbejde lidt på en rytme, hvor han i stedet sov 3 lidt mere ens lure.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Prøv at give Tristan en flaske i sengen hos dig inden I står op, for at se om du derved kan strække tiden lidt, så han får flyttet sin rytme lidt og kan sove formiddagslur i stedet for morgenlur.
Formiddag 9: Flaske igen og puttes først her til formiddagslur, sover måske 2 timer
Frokost 11.30-12: Lege, bade, pusle, le, opleve verden, bruge sig selv fysisk osv. Ligesom nu
Flaske og puttes til middagslur ligesom nu omkring kl. 13, måske lidt senere og sover igen ca 2 timer. Naturligvis lidt fleksibelt i forhold til hvor lang formiddagsluren har været ligesom nu.
Eftermiddag 16-17: Pusles, leger, hygger osv. og får flaske igen.
Sen eftermiddag/tidlig aften: Sover her sin 3 lur, som godt må vare en times tid. Det er her naturligvis vigtigt at han ikke allerede har sovet mange timer, for så er det at han bliver overtræt og egentlig trænger til at blive puttet for natten, men samtidig ikke føler sig helt træt nok og færdig med dagen og så bliver han frustreret og ked af det. Han føler sig træt og alligevel ikke træt nok.
Puttes til natten med en flaske ca. kl.20-21 alt efter hvor sent den 3 lur har ligget
Sen aften/nat: Flaske 1-2 gange ligesom nu
Som du kan se så ligner din plan for dagen meget min, bortset fra at jeg forsøger at flytte dagens tider fra morgenstunden lidt og således måske får afkortet formiddagsluren lidt, så han i stedet sover et lidt bedre søvn til sin 3 lur, hvorefter han så naturligt vil have mere overskud om aftenen.
Det er svært at ændre rytme, men jeg tror godt det kan lade sig gøre, da mine angivne tidspunkter resten af dagen ligner dem I allerede har rigtig meget. Så prøv at se om du kan skubbe morgenluren til en formiddagslur i stedet og stadig tage ham op efter et par timer eller lidt mere, så I således stille og roligt arbejder på lidt mere ens lure, som på sigt vil give ham lidt mere overskud om aftenen ...
Jeg håber du kan følge ovenstående forklaring :o)
Rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske