Brev:
Håndtering af svære situationer
30. marts 2009
Alder:
2 år, 10 mdr.
Håndtering af svære situationer
Kære Helen,
Jeg har lige et spørgsmål vedrørende vores ældste datter, der bliver 3 år i slutningen af maj.
Hun er en glad pige, der trives i vuggestuen, generelt kan mange ting og er rimelig selvhjulpen. I slutningen af september sidste år blev hun storesøster, og selvom hun er meget glad for sin (nemme) lillesøster og aldrig har ønsket at bytte hende væk, er der nok ingen tvivl om, at hun godt kan mærke, at forældrenes opmærksom nu er rettet mod to børn...
I vuggestuen fortæller pædagogerne, at hun er nem og glad. Eneste problem er så vidt vi hører, at hun har en tendens til at begynde at græde, når andre børn tager noget, hun gerne vil have eller når de overskrider hendes grænser. Og pædagogerne forsøger at lære hende, at hun skal sige fra i stedet for at græde.
Denne "teknik" har vi taget til os herhjemme. Så når hun bliver hidsig/ked af det over, at noget går hende imod, skal hun komme og bede om hjælp i stedet for at kaste med tingene/falde grædende om på gulvet. Det virker ganske udmærket, når hun er frisk og i godt humør, men er hun pylret og træt, glemmer hun det oftest - ikke overraskende :-).
Vi synes dog, at vi kan opleve en overdreven voldsom reaktion på de mindste ting, som går hende imod. Jeg kan læse, at du i andre svar skriver, at det er normalt for alderen. Men hvordan takler vi en sådan situation? Når hun først bliver sur og begynder at græde over det, der nu går hende imod, er det næsten umuligt for os at komme ind til hende og få hjulpet hende.
Fx havde vi en situation, hvor hun gik og legede med et tørklæde, som hun tog over hovedet. Hun kom så og ville have hjælp til at få tørklædet til at sidde rigtigt, men uanset hvad jeg gjorde, var det bare ikke rigtigt. Hun kunne ikke få formidlet, hvordan det skulle være (hvis der i det hele taget var en rigtig måde!), og det endte med, at hun græd helt hysterisk. Og så var det jo helt umuligt at få hjulpet hende.
Jeg må desværre indrømme, at jeg i disse situationer bliver lidt frustreret - jeg prøver naturligvis at hjælpe/trøste, men når det ender med, at hun slet ikke vil hjælpes og bare græder hysterisk, så får jeg mest lyst til at lade hende være og selv finde tilbage til "virkeligheden". Jeg ved dog godt, at det ikke er den rette tilgang, men vi kunne nu godt bruge en fif til, hvordan vi håndterer disse situationer.
Hun har i de sidste måneder haft en tendens til at gå rundt og klynke lidt, når hun har været utilfreds med et eller andet. Vi har i disse situationer spurgt hende, hvad der er i vejen, og samtidig sagt, at hun i stedet for at klynke skal sige, hvad hun vil. Dette har dog ikke haft nogen effekt - snarere tværtimod, og vi tænker, at vi måske er kommet til at give for meget opmærksomhed til en "negativ" opførsel. Nu har vi i stedet valgt at overhøre denne klynken og så i stedet vente på, at hun enten holder op, eller kommer og taler til os (som hun sagtens kan, da hun har et virkelig fint ordforråd og er god til at sætte ord på sine tanker). Og jeg synes faktisk, at hun er blevet bedre til at komme og sige "jeg er sur"/"jeg er ked af det", hvorefter vi så kan spørge ind til problemet. Er du enig i denne tilgang til "problemet"?
Jeg ser frem til at høre fra dig. ¨
De bedste hilsner,
mor til 2