Svar: Mad- og mælkeindtag - 6 mdr.
30. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Mor til 2
Nu hvor din datter er 6 måneder gammel må hun få stort set alt at spise, det er både grød som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød og også grøntsagsmos af alle slags grøntsager, kød og fisk i mosen osv. Maden begynder altså stille og roligt at tage udgangspunkt i jeres mad, mere smag og også mad i hånden, som hun selv kan sidde og sutte lidt på.
Grøntsagsmos kan du lave af: gulerod, kartoffel, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat, hun må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Kød i mosen kan være: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. Det er en god idé at starte med det lyse kød og så variere stille og roligt efter, hvad I andre får. Så maden på den måde stille og roligt tager udgangspunkt i jeres mad. Det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også givehende indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og hun må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Til at begynde med tilfører du kun en lille skefuld kød eller fisk i en portion mos, bare så der lige er lidt struktur, så hun vender sig til det og så kan du stille og roligt øge indtaget og gøre mosen lidt grovere :o)
Du må også meget gerne give hende grøntsagsmos fra glas, hvis hun i en periode helst vil spise det, men stille og roligt vil det være godt at supplere med din hjemmelavede mad, så hun begynder at få noget med lidt mere bid i ..
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng.
Morgen 7.30: Havregrød eller anden form for grød, varier mere og mere mellem grødtyperne, øllebrød og flerkornsgrød er ikke så groft i konsistensen som havregrød kan være det. Vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være f.eks. appelsinbåde, fersken, blommer eller lignende, vand af kop.
Amning og puttes til formiddagslur ca kl 9.30-10
Frokost 12: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med lidt kogt kød eller fisk i mosen. Tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frugt i hånden at sutte på ligesom om formiddagen, hun må også gerne få lidt frugtmos, hvis hun har brug for lidt for at holde gang i maven :o) Ammes
Powernappen begynder hun måske at springe over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, hun kan f.eks. få lidt tomatsovs eller andet på og i sin mad. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30 i sin egen seng. tidspunktet varierer efter om hun har powernappet om eftermiddagen eller ej.
Sen aften 23: Ammes og sover videre i sin egen seng indtil næste morgen tidlig.
Med hensyn til flaske, så er det ikke sikkert at du får din datter til at tage flaske med den alder hun har nu. Hvis hun aldrig har fået flaske før, så vil hun sandsynligvis vælge den ægte vare. Det er også to forskellige måder at sutte på, flaske og bryst, så det kræver lidt tilvænning ud over at det naturligvis er anderledes at sutte på hud og at sutte på gummi eller silikone ... :o)
Hvis det er vigtigt for dig at få din datter til at tage imod flaske, så kan du forsøge med udmalket modermælk fordi hun så kender smagen af mælk. Det kan være en god idé at lade far eller en anden forsøge og måske imens du ikke er hjemme. Hvis du er i nærheden, så er det ikke sikkert hun vil ... Du kan også prøve at tilbyde flasken sen aften hvor hun mere eller mindre sover og måske derfor vil tage imod.
Det er vigtigt at hun fortsat indtager ret meget mælk, i planen jeg har sendt dig indgår fortsat 6 amninger dagligt og det kan godt være at hun kan nøjes med 5 og nogle gange kun 4 som du skriver. Men mælken er vigtig, så sørg for at hun ikke spiser større mængder skemads, end der fortsat er plads til mælk i maven og brug også mme i madlavningen så hun på den måde får lidt ekstra.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske