Svar: Må børn bare ikke sove på siden?
3. maj 2004
Alder:
3 mdr.
Det er på grund af risikoen for vuggedød at sundhedsstyrelsen anbefaler at børn lægges til at sove på ryggen.
Statistikken viser, at siden de første officielle anbefalinger om at forebygge vuggedød blev kendt, er der sket et betydeligt fald i antallet af børn, der dør af vuggedød. Der var 116 tilfælde i 1991 og der var 19 tilfælde i 1997.
Når din dreng er vågen er det vigtigt at du lægger ham på maven. Det kan nogle gange hjælpe at komme et spejl ind under ham, så han kan ligge og få øje på sig selv og det kan også hjælpe at rulle et klæde sammen og lægge under hans brystkasse, så han bliver løftet lidt op, når han ligger på maven.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske